Home » Stiinta » Cercetătorii speculează că în Univers există un obiect chiar mai bizar decât stelele neutronice şi găurile negre

Alexandru Voiculescu 03.19.2018
Într-o lucrare publicată recent în Physical Review Letters, cercetătorul Raul Carballo-Rubio a propus existenţa teoretică a unei stele ultra-compacte, unde colapsul gravitaţional este pus în balanţă de mai multe efecte ale mecanicii cuantice. Ceva similar are loc în stelele neutronice, unde gravitaţiei i se opune o forţă de respingere, dar în aceste noi stele descoperite, forţa de respingere este produsă şi de polarizarea cuantică a vidului.

„Ca o consecinţă a forţelor de atracţie şi de respingere, o stea masivă poate deveni o stea neutronică sau o gaură neagră”, a explicat Carballo-Rubio. „Dar dacă masa stelei devine mai mare decât un anumit prag, de trei ori masa solară, echilibrul se poate rupe, iar steaua colapsează din cauza forţei de atracţie gravitaţională”.

Întrebarea la care cercetătorul dorea să răspundă era una extrem de dificilă: pot efectele mecanicii cuantice să aibă vreo influenţă dincolo de plafonul de masă menţionat mai sus? Aici intră polarizarea cuantică a vidului. Aici, câmpurile electromagnetice creează perechi de electron-pozitron, adică materia şi antimateria se anihilează, transformându-se în fotoni, acţionând ca o forţă de respingere, scrie IFL Science.

Polarizarea ar putea astfel furniza o forţă în plus pentru a echilibra colapsul gravitaţional şi ar crea o stea incredibil de densă care se comportă la fel ca o gaură neagră dar fără un orizont de evenimente. Obiecte similare au fost denumite în trecut stele negre.

„Noutatea acestei analize este aceea că, pentru prima dată, toate aceste ingrediente au fost puse laolaltă într-un model consistent. Mai mult decât atât, s-a arătat că există noi configuraţii de stele, iar acestea pot fi explicate într-o manieră foarte simplă”, a adăugat Carballo-Rubio.

Aceasta este doar o soluţie teoretică, nefiind clar dacă un astfel de obiect ar fi stabil în Universul nostru, dar dacă există, nu ar trebui să mai stea ascunsă pentru multă vreme. Carballo-Rubio crede că, prin utilizarea observatoarelor precum LIGO sau VIRGO, putem detecta posibilele stele negre în următorul deceniu.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani