Home » Stiinta » Astrofizicienii au creat o hartă 3D cu Universul la începutul existenţei, descoperind circa 4.000 de galaxii

Autor: Alexandru Voiculescu 04.06.2018
O echipă de cercetători de la Lancaster University a realizat o imagine folosind telescopul Subaru din Hawaii şi telescopul Isaac Newton din Insulele Canare. Uitându-se înapoi în timp în 16 epoci diferite, acum 11 - 13 miliarde de ani, cercetătorii au descoperit aproape 4.000 de galaxii timpurii, dintre care multe erau precum galaxia noastră, Calea Lactee.

Luminii de la cele mai îndepărtate galaxii îi ia miliarde de ani să ajungă la noi, ceea ce înseamnă că telescoapele acţionează ca „maşini ale timpului”, permiţând astronomilor să observe galaxiile aşa cum erau în trecutul îndepărtat, scrie Phys.

Lumina de la aceste galaxii este întinsă de expansiunea Universului, crescând altfel lungimea de undă – ceea ce o face de culoare roşu. Aşa-numita „deplasare spre roşu” este asociată cu distanţa la care se află galaxia. Prin măsurarea deplasării spre roşu, astronomii pot deduce astfel distanţa, când de mult i-a luat luminii să ajungă şi cât de departe în timp o vedem.

În noua lucrare, echipa a folosit filtre pentru a analiza anumite lungimi de undă ale luminii şi deci anumite perioade în istoria Universului.

„Aceste galaxii par să fi trecut prin mai multe explozii atunci când au format stelele, spre deosebire de rata constantă a galaxiilor actuale precum a noastră. Mai mult, par să aibă o populaţie de stele tinere care sunt mai fierbinţi, mai albastre şi mai sărace în metale decât stelele de azi”, a precizat David Sobral, conducătorul studiului.

De asemenea, aceste galaxii sunt incredibil de compacte. „Grosul galaxiilor îndepărtate au doar 3.000 de ani lumină diametru, în timp ce Calea Lactee este de 30 de ori mai mare. Denistatea lor explică multe dintre proprietăţile fizice care erau comune în Universul timpuriu”, a comentat Ana Paulino-Afonso, studentă doctorandă şi membră a echipei de cercetare. „Unele dintre aceste galaxii ar fi trebuit să evolueze pentru a deveni ca a noastră, deci vedem cum ar fi arătat galaxia noastră la începutul său”.

Calea Lactee a devorat 11 galaxii. Descoperirea ar putea oferi detalii despre existenţa materiei întunecate