Home » Stiinta » Cercetătorii au descoperit similarităţi esenţiale cu Terra la o exoplanetă aflată la o distanţă relativ mică faţă de sistemul nostru solar

Autor: Alexandru Voiculescu 07.14.2018
Toamna trecută, savanţii au descoperit o exoplanetă numită Ross 128 b, care este la doar 11 ani lumină de Terra. O nouă lucrare a determinat pentru prima dată compoziţia chimică detaliată a stelei sistemului, Ross 128.

Noul studiu a fost realizat de o echipă condusă de Diogo Souto de la Observatório Nacional din Brazilia, care o include şi pe Johanna Teske de la Carnegie.

Cunoaşterea elementelor care intră în compoziţia unei stele şi proporţia acestora poate ajuta cercetătorii să estimeze compoziţia planetelor ce o înconjoară, ceea ce ar prezice cât de similare Pământului sunt aceste planete, scrie Science Daily.

Steaua Ross 128 este o pitică roşie, precum 70% dintre stelele din Calea Lactee, care sunt mult mai mici şi mai reci decât Soarele.

Folosind instrumentul spectroscopic APOGEE de la Sloan Digital Sky Survey, echipa a măsurat lumina în infraroşu apropiat pentru a afla abundenţele în carbon, oxigen, magneziu, aluminiu, potasiu, calciu, titan şi fier.

Echipa a determinat că Ross 128 are niveluri similare de fier cu cele ale Soarelui. Deşi abundenţa siliciului nu s-a putut determina, raportul fier/magneziu în stea indică faptul că nucleul planetei Ross 128 b ar fi mai mare ca cel al Terrei.

Pentru că se ştie masa minimă a exoplanetei şi proporţiile de elemente din stea, savanţii au putut estima raza planetei, care nu poate fi măsurată în mod direct. Cunoaşterea masei şi razei este importantă în înţelegerea compoziţiei, pentru că cele două măsurători pot indica densitatea planetei. Când se analizează în acest mod, cercetătorii au realizat că planetele cu razele mai mari de 1,7 din cea a Terrei sunt înconjurate de un înveliş gazos, precum Neptun, iar cele cu raze mai mici sunt mai solide, precum planeta noastră.

Estimarea razei în acest caz arată că Ross 128 b este solidă.

Mai mult decât atât, prin măsurarea temperaturii stelei, echipa a putut determina câtă lumină este reflectată de planetă, scoţând la iveală că planeta noastră vecină are un climat temperat.

Cercetătorii au descoperit o exoplanetă extrem de stranie şi întunecată: este atât de neagră încât absoarbe aproape toată lumina primită de la steaua sa