Home » Stiinta » Ultima ispravă a cercetătorilor chinezi: şoareci născuţi din părinţi de acelaşi sex cu ajutorul editării genetice şi a celulelor stem

Alexandru Voiculescu 10.13.2018
Cercetătorii de la Academia Chineză de Ştiinţe au putut produce şoareci sănătoşi cu ajutorul a două femele. De asemenea, au fost născuţi şoareci din doi taţi, dar aceştia au supravieţuit doar câteva zile.

Lucrarea, prezentată pe 11 octombrie în jurnalul Cell Stem Cell, analizează aspectele care fac dificilă naşterea puilor din părinţi de acelaşi sex, sugerând că unele dintre aceste impedimente pot fi depăşite folosind celulele stem şi editarea genetică, scrie Phys.

„Am fost interesaţi să răspundem la întrebarea de ce mamiferele se pot înmulţi doar prin reproducere sexuată. Am realizat câteva descoperiri în trecut prin combinarea reproducerii cu regenerarea, astfel că am încercat să aflăm dacă pot fi născuţi şoareci cu doi părinţi femelă sau chiar cu doi părinţi mascul cu ajutorul celulelor stem embrionare şi a editărilor genetice”, a precizat Qi Zhou, coautor al studiului.

Unele reptile, amfibieni şi peşti se pot înmulţi prin părinţi de acelaşi sex, dar este foarte dificil pentru mamifere să facă acelaşi lucru chiar şi cu ajutorul tehnologiei actuale. La mamifere, pentru că anumite gene sunt oprite în timpul dezvoltării de un mecanism numit imprimare genomică, puii care nu primesc materialul genetic atât de la mamă, cât şi de la tată, se vor naşte cu defecte. Prin şteregerea genelor imprimante în ovulele nedezvoltate, cercetătorii au putut produce în trecut şoareci cu două mame. „Totuşi, şoarecii aveau unele defecte, iar metoda nu era practică”, a adăugat Zhou.

De aceea, în noua abordare, cercetătorii chinezi au folosit celule stem embrionare haploide, care conţin jumătate din numărul normal de cromozomi şi ADN de la un singur părinte. Savanţii au creat şoarecii cu două mame prin eliminarea a trei zone de imprimare al genomului din aceste celule stem care conţineau ADN-ul părintelui femelă, iar apoi au fost injectate în ovulele altei femele. Au produs 29 de şoareci din 210 de embrioni. Şoarecii au fost normali, au ajuns la maturitate şi au produs pui la rândul lor.

O metodă similară, dar mai complicată, a fost folosită pentru a produce 12 şoareci din material genetic exclusiv masculin. Din celulele stem au fost eliminate 7 regiuni cheie de imprimare genetică. Acestea au fost apoi injectate, alături de sperma altui mascul într-un ou din care nucleul (materialul genetic feminin) a fost înlăturat. Procedura a dus la crearea ADN-ului genomic de la doi părinţi mascul. Embrionii au fost transferaţi apoi în placentele mamelor surogat. Aceştia au supravieţuit doar 48 de ore după naştere, dar cercetătorii au în plan îmbunătăţirea procesului prin care şoarecii cu părinţi de acelaşi sex trăiesc până la maturitate.

Unele populaţii de şoareci nu pot fi ucise de pisici

După analizarea a 1,1 milioane de oameni din 15 ţări au fost identificate sute de gene ce afectează capacităţile educaţionale

Premieră mondială! Gene modificate printr-o metodă revoluţionară, testate pe oameni

Rezultatele neaşteptate ale celui mai mare studiu privind inteligenţa umană. Există 500 de gene asociate

Explicații despre cazul lui Alexandru Arşinel, vaccinat dar infectat cu COVID
Motoarele pe benzină pierd tot mai mult teren în faţa mașinilor electrice şi hibride
Veriga lipsă din istoria alfabetului, posibil descoperită
Incidentele în care au fost implicate avioanele MiG
Contract militar cu o valoare record între Israel și Grecia
Surpriza din testament. O dentistă a lăsat moștenire 5 milioane de euro săracilor, însă nimic rudelor
Ofensiva PROSPORT se întărește!
Cercetătoare de la Harvard și MIT: virusul SARS-CoV-2 ar fi putut scăpa dintr-un laborator