Home » Stiinta » Astronomii au descoperit o stea enigmatică ce are o vârstă apropiată de cea a Universului

Alexandru Voiculescu 11.13.2018
Astronomii au găsit ceea ce poate fi una dintre cele mai bătrâne stele ale Universului, făcută în întregime cu materie ce a provenit direct de la Big Bang.

Descoperirea acestei stele mici vechi de 13,5 miliarde de ani înseamnă că probabil sunt mai multe stele cu masă mică şi cu conţinut scăzut de metal sunt în Univers, posibil chiar primele stele ale Universului, scrie Science Daily.

Steaua este neobişnuită pentru că spre deosebire de alte stele cu conţinut scăzut de metale, face parte din „discul subţire” al Căii Lactee, partea din galaxie în care se află Sistemul Solar.

Iar pentru că steaua este atât de bătrână, cercetătorii spun că este posibil că regiunea galactică în care ne aflăm şi noi este cu cel puţin 3 miliarde de ani mai veche decât se credea anterior. Descoperirile sunt publicate în The Astrophysical Journal.

„Această stea este una la 10 milioane”, a precizat Kevin Schlaufman, autorul principal al studiului, profesor la Johns Hopkins University, profesor asistent de fizică şi astronomie. „Ne spune ceva foarte important despre prima generaţie de stele”, a adăugat cercetătorul.

Primele stele ale Universului după Big Bang au avut în componenţă doar elemente uşoare precum hidrogen, heliu şi cantităţi mici de litiu. Aceste stele au produs apoi elemente mai grele decât heliul şi le-au împăştiat la momentul exploziei, când au devenit supernove.

Următoarea generaţie de stele au fost formate din norii cu aceste metale. Conţinutul de metale a stelelor din Univers a crescut pe măsură ce au apărut noi şi noi generaţii de stele.

Cantitatea scăzută de metale a stelei recent descoperite indică faptul că, în arborele familiei de stele, poate fi la doar o generaţie de primele stele de după Big Bang. Steaua deţine noul record al celei mai reduse cantităţi de elemente grele. Ca o comparaţie, Soarele este la mii de generaţii pe linie.

Noua stea, denumită 2MASS J18082002–5104378 B, are doar 14% din masa Soarelui.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani