Home » Știință » O stea ”osândită” din Calea Lactee ameninţă cu o explozie rară şi periculoasă de radiaţii gamma. Pământul poate fi ameninţat – VIDEO

Publicat: 25.11.2018
Astronomii de la University of Sydney, împreună cu colegii din alte ţări, au găsit un sistem stelar care nu seamănă cu nimic din ceea ce s-a observat până acum în galaxie. O stea din acesta este pe cale să explodeze în supernovă, iar explozia va fi prima din Calea Lactee care va emite radiaţii gamma. Evenimentul poate pune în pericol şi stratul de ozon al Terrei.

Savanţii sunt de părere că una dintre stele – aflată la circa 8.000 de ani lumină de Terra – este primul candidat din Calea Lactee care să producă o explozie periculoasă de radiaţii gamma atunci când va exploda, scrie Phys.

Sistemul, alcătuit dintr-o pereche de stele foarte luminoase, a fost numit Apep după zeul egiptean al haosului. O stea este pe punctul de a deveni supernovă sau de a exploda într-o descărcare de energie masivă.

Descoperirile, publicate pe 19 noiembrie în Nature Astronomy, sunt controversate pentru că exploziile de radiaţii gamma de acest fel nu au mai fost descoperite până acum în galaxia noastră. Dar în constelaţia sudică Norma, aflată chiar sub coada Scorpionului, astronomii au descoperit acest sistem.

„Ştiam imediat că am găsit ceva excepţional”

Cele două stele, cunoscute de astronomi drept Wolf-Rayets, se orbitează una pe cealaltă o dată la câteva sute de ani, conform cercetătorilor care au condus acest studiu. Acest dans orbital este reliefat pe curenţii rapizi din jurul stelelor. Folosind spectroscopie, astronomii au măsurat viteza vânturilor stelare, având chiar şi 12 milioane de kilometri pe oră sau 1% din viteza luminii.

„Am descoperit această stea pentru că a ieşit în evidenţă într-un studiu cu un telescop radio al University of Sydney”, a precizat Joe Callingham, conducătorul principal al studiului. „Ştiam imediat că am găsit ceva excepţional: luminozitatea de-a lungul spectrului de la radio la infraroşu ieşea din grafic”, a adăugat Callingham, care este acum la Netherlands Institute for Radio Astronomy.

„Când am văzut urmele de praf din jurul acestor stele, am decis să numim sistemul Apep – şarpele monstruos şi duşmanul zeului soare Ra din mitologia egipteană”, a adăugat astronomul.

„Ce am găsit în sistemul Apep este un precursor al supernovei care pare să se rotească foarte rapid, atât de rapid încât este aproape de a se rupe”, a precizat Benjamin Pope, coautor al studiului de la New York University.

Stelele de tip Wolf-Rayet, precum cele din acest sistem, sunt stele masive la sfârşitul vieţii, putând exploda în supernove în orice moment.

Explozia poate afecta Pămîntul

„Rotaţia rapidă pune Apep într-o cu totul nouă clasă. Supernovele normale sunt deja evenimente extreme, dar adăugarea rotaţiei poate arunca gaz pe foc”, a adăugat Pope.

Cercetătorii cred că aceasta este reţeta pentru o furtună stelară perfectă de radiaţii gamma, care sunt cele mai extreme evenimente din Univers după Big Bang. Din fericire, Apep nu pare îndreptat spre Terra, pentru că o lovitură de radiaţii din această proximitate poate afecta stratul de ozon din atmosferă.

Totuşi, „sistemul poate încetini suficient astfel că va exploda într-o supernovă normală fără să emită radiaţii gamma. Între timp, sistemul oferă astronomilor o imagine a fizicii frumoase şi periculoase pe care nu am văzut-o până acum în galaxia noastră”, a conchis Peter Tuthill, conducătorul grupului de cercetare de la University of Sydney.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani