Home » Stiinta » Misiunea OSIRIS-REx dă deja rezultate! Astronomii au găsit apă pe asteroidul Bennu

Autor: Alexandru Voiculescu 12.12.2018
Observaţiile spectrale realizate de nava spaţială OSIRIS-REx au scos la iveală existenţa mineralelor cu conţinut de apă pe suprafaţa asteroidului, confirmând că Bennu, un vestigiu al primelor etape de formare a Sistemului Solar, este un obiect excelent pentru studierea compoziţiilor volatilelor şi substanţelor organice primordiale.

Din august până în decembrie, OSIRIS-REx şi-a întreptat trei dintre instrumentele sale spre Bennu, începând astfel etapa primelor observaţii asupra asteroidului. În această perioadă, nava spaţială a călătorit ultima distanţă de 2,2 milioane de kilometri pentru a ajunge la doar 19 kilometri de Bennu pe 3 decembrie. Informaţiile obţinute în urma acestor observaţii iniţiale au confirmat multe dintre observaţiile asupra asteroidului realizate cu ajutorul instrumentelor de pe Pământ, dar au existat şi câteva surprize, scrie Science Daily.

Membrii echipei, condusă de savanţii de la University of Arizona, şi-au prezentat rezultatele la simpozionul Annual Fall Meeting al American Geophysical Union (AGU) din Washington, pe 10 decembrie.

Într-o descoperire esenţială pentru investigaţia ştiinţifică viitoare, datele obţinute de la cele două spectrometre ale navei, OVIRS (OSIRIS-REx Visible and Infrared Spectrometer) şi OTES (OSIRIS-REx Thermal Emissions Spectrometer) au scos la iveală prezenţa moleculelor care conţin atomi de oxigen şi hidrogen, numiţi în mod generic hidroxili. Echipa suspectează că grupul hidroxililor există pe toată suprafaţa asteroidului în minerale argiloase care sunt capabile să conţină apă, însemnând că materialul solid al corpului a interacţionat cu apa. Deşi este improbabil ca Bennu să fi avut apă lichidă, fiind prea mic, descoperirea indică faptul că apa lichidă a fost prezentă în corpul original din care a făcut parte şi asteroidul.

„Descoperirea poate oferi o legătură importantă între ceea ce credem că s-a întâmplat în spaţiu cu asteroizii precum Bennu şi ceea ce vedem în meteoriţii studiaţi în laborator”, a precizat Ellen Howell, cercetătoare la Lunar and Planetary Laboratory şi membră a grupului de analiză spectrală din cadrul misiunii. „Este uimitor să vedem aceste minerale hidratate distribuite pe toată suprafaţa lui Bennu, deoarece sugerează că ele formează o parte intrinsecă a compoziţiei asteroidului şi nu au fost împrăşitate pe suprafaţă în urma unei coliziuni”, a adăugat aceasta.

„Prezenţa mineralelor cu apă confirmă că Bennu, un vestigiu al istoriei timpurii a formării Sistemului Solar, este o ţintă excelentă pentru misiunea OSIRIS-REX pentru studierea compoziţiilor substanţelor volatile şi organice primordiale”, a precizat Amy Simon, membră a OVIRS şi cercetătoare la Goddard Space Flight Center din cadrul NASA.

”Misiune îndeplinită: am ajuns!” Sonda NASA OSIRIS-REx a ajuns cu succes lângă asteroidul Bennu