Home » Stiinta » Descoperire surprinzătoare în vecinătatea Pământului. ”Este ca şi cum ai căuta acul în carul cu fân”

Autor: Alexandru Voiculescu 02.24.2019
Cercetătorii de la Universitatea din Viena au publicat recent un articol în Astronomy & Astrophysics unde descriu descoperirea unui râu de stele care acoperă o mare parte din cerul Emisferei Sudice. Formaţiunea este relativ apropiată şi conţine cel puţin 4.000 de stele care s-au mişcat împreună în spaţiu de la formarea lor acum aproximativ un miliard de ani.

Datorită proximităţii de Sistemul Solar, roiul stelar este perfect pentru mai multe tipuri de studii astronomice, precum perturbarea roiurilor, măsurarea câmpului gravitaţional al Căii Lactee şi pentru o cunoaştere mai bună a populaţiilor de exoplanete. În studiul lor, autorii au folosit date de la satelitul Gaia al ESA.

Galaxia noastră are roiuri stelare de dimensiuni şi vârste variabile, dar toate, indiferent de originea şi vârsta lor, sunt supuse forţelor gravitaţionale de-a lungul orbitei lor în Calea Lactee, scrie Phys.

„Multe roiuri stelare din discul galactic se dispersează rapid după naşterea lor întrucât nu conţin suficiente stele pentru a crea ‘un lipici’ gravitaţional. Chiar şi în imediata apropiere a Sistemului Solar sunt, totuşi, câteva roiuri cu suficientă masă stelară pentru a rămâne legate pentru mai multe sute de milioane de ani. Astfel, în principiu, vestigii ale roiurilor pot exista în Calea Lactee”, a precizat Stefan Meingast, autorul principal al studiului.

„Este ca şi cum ai căuta acul în carul cu fân”

Mulţumită preciziei măsurătorilor Gaia, autorii pot măsura mişcarea tridimensională a stelelor în spaţiu. După ce au analizat atent distribuţia stelelor apropiate care se mişcă împreună, un anumit grup de stele, necunoscut şi nestudiat până atunci, a atras atenţia cercetătorilor. Era un grup de stele care arăta exact trăsăturile specifice ale unui roi stelar născut împreună, dar împrăştiat de câmpul gravitaţional al galaxiei.

„Identificarea râurilor discului este ca şi cum ai căuta acul în carul cu fân. Astronomii se uitau la şi prin acesta de multă vreme, întrucât acoperea o mare parte din cerul sudic, dar abia acum realizează că este acolo, că este imens şi că este şocant de aproape de Pământ”, a precizat João Alves, al doilea autor al lucrării. „Găsirea acestor lucruri aproape de casă este un lucru foarte util, înseamnă că lumina lor nu este slabă şi nu este afectată pentru alte explorări mai detaliate”, a adăugat cercetătorul.

Din cauza limitării de sezitivitate a satelitului Gaia, observaţiile au inclus doar 200 de surse. O extrapolare a acestora sugerează că râul are cel puţin 4.000 de stele, făcând ca structura să fie mai masivă decât alte roiuri cunoscute din vecinătatea Sistemului Solar.

De asemenea, autorii au determinat că vârsta roiului este de aproximativ un miliard de ani. Astfel, a completat 4 orbite în jurul galaxiei, suficient timp pentru a dezvolta structura alungită – consecinţa interacţiunii gravitaţionale cu discul Căii Lactee.

Un număr uriaş de stele cu o masă de 200 de ori mai mare decât cea a Soarelui a fost descoperit într-o galaxie vecină

Descoperire remarcabilă cu privire la una dintre cele mai luminoase stele de pe cerul nostru. ”Este foarte aproape să se dezintegreze”

Într-un detaliu fără precedent, astronomii au asistat la primele momente ale morţii unei stele. Observaţiile sunt extrem de utile în înţelegerea expansiunii Universului

Cate stele sunt in Univers?

Apa ar putea fi motivul pentru care mayașii și-au părăsit unul dintre cele mai mari orașe
Dilemele etice pentru care vor trebui să fie pregătite mașinile autonome
SUA investighează o potențială scurgere de radiații la unul dintre laboratoarele sale nucleare
Astronomii au descoperit patru obiecte pe care nu le pot clasifica
Admitere liceu 2020. Rezultatele repartizării computerizate au fost publicate pe Edu.ro
Xiaomi va lansa primul televizor smart OLED însă va costa mai mult decât te-ai fi așteptat
Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului
Val de pneumonie în Kazahstan, în plină pandemie de coronavirus. Peste 1.700 de persoane au murit
Casa în care s-a născut revoluţionarul Che Guevara a fost scoasă la vânzare
Care sunt telefoanele care vor primi update la EMUI 11?
Manipularea colesterolului ar putea opri cancerul pancreatic
Situri aborigene subacvatice, descoperite pentru prima oară de cercetători în vestul Australiei
Roboții cu abur, tehnologia care va explora spațiul?
Există un loc pe Pământ care continuă să se răcească, și nu să se încălzească. Un nou studiu arată de ce