Home » Stiinta » Stresul cronic încurajează dezvoltarea cancerului de sân

Stresul cronic încurajează dezvoltarea cancerului de sân

04.14.2019
Stresul cronic încurajează dezvoltarea cancerului de sân
Stresul cronic este vinovat pentru apariţia multor boli, iar acum cercetătorii chinezi au dezvăluit mecanismul prin care acesta contribuie la apariţia cancerului de sân, deschizând calea către viitoare tratamente pentru această afecţiune.
Deseori, pacienţii care află că au cancer manifestă emoţii negative, precum anxietate, stări de disperare şi teamă, care sunt factori de risc care contribuie la creşterea tumorilor şi favorizează dezvoltarea lor. Mecanismele specifice prin care stresul cronic afectează dezvoltarea cancerului rămâne o necunoscută.

O echipă de cercetători din cadrul Universităţii de Medicină Dalian din China a descoperit, însă, că stresul cronic poate contribui la creşterea nivelurilor de epinefrină (adrenalină), care stimulează lactatul dehidrogenază A (LDHA) şi dezvoltarea celulelor canceroase cu comportament similar celulelor stem. Studiul lor a fost publicat în Journal of Clinical Investigation.

Folosind substanţe pentru a analiza LDHA, aceştia au descoperit că vitamina C a inversat fenotipul cancerului, similar cu comportamentul celulelor stem, indus de stresul cronic.

Liu Qiang, autorul principal al studiului, a afirmat că noua cercetare demonstrează importanţa critică pe care o au factorii psihologici în promovarea unor proprietăţi similare celulelor stem în cazul celulelor cancerului de sân şi oferă o abordare terapeutică promiţătoare în tratarea cancerului de sân.

„Agentul vitamina C pentru scăderea LDHA poate fi o potenţială abordare pentru combaterea cancerului de sân asociat stresului”, a adăugat Liu, citat de agenţia chineză Xinhua.

Echipa condusă de acesta s-a implicat în reglementarea dinamică a cercetării celulelor canceroase cu caracteristici similare celulelor stem, precum şi analizarea mecanismului comportamentului psihosocial ce afectează dezvoltarea tumorii.

Potrivit lui Liu, persoanele bolnave de cancer mamar, cancer ovarian şi cancer de stomac manifestă adesea emoţii negative care le accelerează dezvoltarea tumorilor.

„Este necesară monitorizarea în detaliu a stresului cronic prin efectuarea unor evaluări psihologice, precum şi prin analize de sânge care să includă verificarea nivelurilor epinefrinei”, a precizat Liu Qiang.

Într-un alt studiu publicat în martie în jurnalul Nature, oamenii de ştiinţă de la Universitatea şi de la Spitalul Universitar din Basel (Elveţia) au descifrat mecanismele moleculare care leagă metastazarea cancerului de sân de creşterea hormonilor de stres. De asemenea, au descoperit că derivaţii sintetici ai hormonilor de stres, care sunt frecvent utilizaţi ca antiinflamatori în terapia pentru cancer, scad eficienţa chimioterapiei.

Cu peste un milion şi jumătate de cazuri diagnosticate în fiecare an, la nivel mondial, cancerul de sân rămâne ameninţarea numărul 1 pentru sănătatea femeilor din întreaga lume.

Mihaela Stoica este redactor-şef Descopera.ro. Are o experienţă în presă de peste 15 ani. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, în special pe domeniul social. Pasiunea ... citește mai mult