Home » Stiinta » Câinii îşi pot sincroniza nivelul de stres cu cel al stăpânilor

Câinii îşi pot sincroniza nivelul de stres cu cel al stăpânilor

Adrian Popovici 06.12.2019
Cel mai bun prieten al omului se poate dovedi şi oglinda stării mentale a acestuia.

Cercetătorii din Suedia au demarat un studiu în care au analizat comportamentele a 58 de perechi, formate din căţei şi stăpânii lor, pentru a afla dacă pot fi determinate unele corelaţii între aceştia. Rezultatele lor sugerează că starea mentală a oamenilor poate fi oglindită de către căţei, cu consecinţe negative pentru sănătatea acestora, notează Science Alert.

Participanţilor umani li s-a aplicat un chestionar pentru identificarea trăsăturilor de personalitate. Un chestionar asemănător a fost aplicat şi în cazul căţeilor, acesta fiind completat de către stăpâni.

De asemenea, studiul efectuat de către cercetătorii suedezi s-a concentrat şi pe măsurarea nivelului de cortizol, cunoscut drept hormonul stresului prezentat de perechile de oameni-căţei. Acest hormon este un indicator al stresului psihologic la care este supusă persoana. Stresul nu este cauza unică a producerii acestui hormon, studiile arată că creşteri ale nivelului de cortizol din sânge pot fi corelate cu efortul fizic sau cu boala.

Măsurarea nivelului de cortizol se poate face prin analizele de sânge, oferind informaţii despre situaţia dintr-un punct în timp bine delimitat. Pentru a evalua nivelurile de hormon al stresului pe perioade mai îndelungate, cercetătorii apelează la studierea firelor de păr. Din studierea acestor fire se poate afla evoluţia nivelului pe o perioadă mai lungă de timp.

Cercetătorii au raportat, în urma chestionarelor şi a testelor, că nivelurile de cortizol ale oamenilor şi ale căţeilor s-au sincronizat de-a lungul perioadei de observaţie. Această sincronizare a avut loc independent de starea de sănătatea sau a activităţii fizice a căţeilor. Astfel, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că personalitatea oamenilor şi predispoziţia acestora către stres are efecte negative asupra animalelor de companie.

Raportul dat publicului ţine să precizeze că una dintre limitele studiului, care limitează capacitatea de analiză a realităţii, este reprezentată de faptul că oamenii de ştiinţă nu au făcut demersuri pentru a identifica sursa stresului la care sunt supuşi stăpânii câinilor.

Căţeii sunt animale conştiente, asta înseamnă că ei pot experimenta o gamă largă de sentimente şi senzaţii. Astfel, la fel precum în cazul oamenilor, acutizarea stărilor negative poate avea manifestări psihosomatice. Mai exact, acutizarea şi cronicizarea stărilor negative poate conduce spre îmbolnăvirea căţeilor.

Lideri mondiali şi laureaţi ai Premiului Nobel cer suspendarea drepturilor intelectuale pentru COVID
Moderna vrea să introducă a treia doză pentru vaccinul anti- COVID-19
Ce este sindromul de scurgere capilară (SCLS), boala Clarkson?
Sonda InSight de pe Marte a intrat în hibernare de urgență. NASA încearcă să salveze nava spațială