Home » Stiinta » Cea mai apropiată şi detaliată imagine a asteroidului Bennu

Cea mai apropiată şi detaliată imagine a asteroidului Bennu

Autor: Mihaela STOICA 06.20.2019
Cea mai apropiată şi detaliată imagine cu asteroidul Bennu a fost surprinsă de către sonda OSIRIS-REx, dezvoltată de NASA.

Imaginea a fost surprinsă în 13 iunie, asteroidul fiind fotografiat de la o distanţă de numai 643 de metri. Asteroidul Benuu, care măsoară circa 487 de metri şi cântăreşte 78 de miliarde de kilograme, ajunge cel mai aproape de Pământ o dată la la şase ani. În fotografie se poate vedea jumătate din roca spaţială luminată de Soare în timp ce cealaltă jumătate este în umbră. De asemenea, partea cea mai proeminentă a lui Bennu poate fi văzută din emisfera sudică, potrivit Gizmodo.

Este a doua imagine a corpului ceresc realizată de OSIRIS-REx, fiind şi a doua oară când s-a plasat pe orbita din jurul asteroidului Bennu. Prima fotografie a fost făcută în 17 ianuarie de la o distanţă de 1,6 kilometri.

Sonda OSRIS-REx (acronimul de la „Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer”) a fost lansată în 2016 şi a ajuns la Bennu în 3 decembrie 2018, când corpul se afla la o distanţă de 130 de milioane de kilometri de Terra. Echipată cu cinci instrumente de măsurare a datelor, sonda reprezintă prima misiune a NASA pe un asteroid.

Asteroidul Bennu, fotografiat în 13 iunie 2019 / Credit foto: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin

Sonda a făcut deja istorie pe Bennu, cel mai mic corp ceresc orbitat vreodată de un dispozitiv spaţial, când la scurt timp după ce a ajuns la el a detectat, în urma observaţiilor spectrale, existenţa mineralelor cu conţinut de apă pe suprafaţa asteroidului. La începutul acestui an, oamenii de ştiinţă de la NASA au constatat că suprafaţa lui Bennu elimină material şi este mai stâncoasă decât s-a crezut anterior, ceea ce va îngreuna misiunea de colectare a probelor, preconizată să aibă loc în vara anului 2020. Eşantioanele recoltate vor ajunge pe Pământ în septembrie 2023. Se crede că asteroidul este bogat în carbon, conţinând materiale organice şi chiar pietrele de temelie ale vieţii, astfel că oamenii de ştiinţă speră să afle mai multe despre originea vieţii în Sistemul Solar.

OSIRIS-REx va continua să rămână în orbita actuală până la jumătatea lunii august, timp în care analizează, fotografiază şi cartografiază suprafaţa Bennu din toate unghiurile. Acest lucru este necesar pentru a stabili cel mai bun loc pentru colectarea probelor şi pentru a minimiza eventualele pericole.

Un proiect similar cu cel al NASA este derulat de către misiunea japoneză Hayabusa2 pe asteroidul Ryugu, o rocă spaţială de  şase ori mai mare decât Bennu.