Home » Stiinta » O a doua coliziune dintre două stele neutronice a fost detectată de astronomi – FOTO

Descopera 01.09.2020
O a doua coliziune dintre două stele neutronice, produsă în urmă cu 520 de milioane de ani lumină, a fost detectată de astronomi pe 25 aprilie 2019, potrivit unui studiu publicat recent.

Cele două stele neutronice s-au contopit apoi într-un nou obiect cosmic, pe care astronomii l-au numit simplu GW190425.

Prima detectare din istoria umanităţii a coliziunii dintre două stele neutronice, care a provocat o uriaşă explozie ce a călătorit în timp şi spaţiu, a fost considerată cea mai importantă descoperire ştiinţifică a anului 2017, potrivit unui anunţ de la momentul respectiv al prestigioasei reviste Science.

Coliziunea dintre cele două stele neutronice – obiecte din Univers formate în urma exploziilor unor supernove – fusese observată pe 17 august 2017 şi a confirmat „câteva modele astrofizice cheie, a relevat locul naşterii mai multor elemente importante şi a testat teoria relativităţii generale, aşa cum nu s-a mai întâmplat până atunci”, scriau specialiştii de la revista Science. Explozia, care a avut loc în urmă cu 130 de milioane de ani lumină, face parte din tipul de evenimente în urma cărora sunt generate cantităţi uriaşe de aur, platină, uraniu şi mercur, spun specialiştii.

Credit foto: National Science Foundation/LIGO/Sonoma State University/A. Simonnet

Descoperirea a provocat o undă de şoc în lumea ştiinţifică, după ce a fost detectată de senzori de unde gravitaţionale din SUA şi Europa şi de aproximativ 70 de telescoape şi observatoare din lume, potrivit Mediafax.

Noua coliziune detectată ar putea oferi noi informaţii despre „un tip de sistem astrofizic descoperit în premieră”.

În cazul celei mai recente descoperiri, astronomii au stabilit că una dintre cele două stele neutronice era de 1,4 ori mai mare decât Soarele, iar a doua avea o masă dublă faţă de cea a astrului nostru.

Masa totală depăşeşte cu mult pe cele ale tuturor sistemelor binare formate din stele neutronice cunoscute din galaxia noastră, a spus fizicianul Susan Scott, de la Universitatea Naţională Australiană.

Acest lucru înseamnă că sistemul binar descoperit în 2017, GW170817, s-a format în mod diferit faţă de cele din Calea Lactee, lucru care sugerează şi că formaţiuni similare ar putea să nu fie detectate cu ajutorul telescoapelor care sunt folosite în prezent.

Noua coliziune a fost descoperită de o reţea de senzori de unde gravitaţionale formată din instrumentul european Advanced Virgo, situat în Italia, şi două detectoare Advanced LIGO, construite în SUA, potrivit cnrs.fr.

Peste 4 milioane de oameni vor participa la Festivalul din Edinburgh, unul dintre cele mai mari din lume