Home » Știință » Cum îi afectează pe copii parabenii din produsele cosmetice folosite de mame în timpul sarcinii – studiu

Publicat: 22.02.2020
Femeile care au folosit în timpul sarcinii produse cosmetice ce conţin substanţe chimice din gama parabenilor pot aduce pe lume fete care pot avea un risc mare de a deveni supraponderale.

Realizat de o echipă de cercetători germani, studiul indică că bebeluşii care au o greutate mai mare la naştere sunt predispuşi să devină supraponderali în primii opt ani de viaţă dacă mamele au folosit în timpul sarcinii produse de machiaj, loţiuni şi alte produse cosmetice comune ce conţin parabeni. Una dintre aceste chimicale, mai exact butilparaben (BuP), a fost asociată cu excesul de greutate numai în cazul fetelor.

„Rezultatele noastre indică o dovadă puternică că parabenii, în special butilparaben, contribuie la creşterea riscului ca viitorii copii să devină supraponderali”, a afirmat autorul principal al studiului, Tobias Polte de la Centrul Medical Universitar Leipzig din Germania.

Cercetătorul a precizat că există şi alţi factori care joacă un rol important în luarea în greutate, precum o dietă bogată în calorii şi lipsa activităţii fizice, potrivit Reuters.

Parabenii sunt adesea folosiţi în produsele cosmetice datorită proprietăţilor antimicrobiene şi pot acţiona totodată ca un conservant. Este însă binecunoscut faptul că afectează sistemul endocrin, care reglează hormonii implicaţi în reproducere, greutate şi metabolism.

Aceste chimicale pot trece prin piele şi ajunge în organism, iar unele cercetări anterioare au sugerat că parabenii din produsele folosite de femeile însărcinate au impact asupra dezvoltării copiilor.

Copii supraponderali din cauza parabenilor

În studiul actual, oamenii de ştiinţă au colectat date de la 629 de perechi de mame şi copii, între 2006 – 2008, întrebând femeile despre expunerea la parabeni în ultima perioadă de sarcină şi verificând greutatea copiilor la naştere şi apoi anuală. Astfel, cercetătorii au descoperit că mamele care au raportat că au folosit produse cu parabeni pe parcursul sarcinii prezentau niveluri mai mari ale acestor chimicale în testele de urină decât femeile care afirmau că nu au folosit aceste produse cât au fost însărcinate.

Totodată, femeile cu niveluri mari de butilparaben în urină erau mai predispuse să aibă copii supraponderali decât femeile cu niveluri mai mici. Excesul în greutate a fost detectat la fete, nu şi la băieţi.

Separat, cercetătorii au examinat impactul butilparabenului asupra greutăţii şoarecilor şi au descoperit că expunerea la această chimicală era asociată cu un apetit alimentar mai mare şi creşterea în greutate a descendenţilor de sex feminin.

Studiul sugerează că expunerea la butilparaben în sarcină poate provoca modificări genetice la bebeluşi care le afectează capacitatea de a-şi regla aportul alimentar sau îi fac mai pofticioşi şi să consume mai multă mâncare decât ar face-o în mod obişnuit.

Studiul nu a avut scopul de a demonstra dacă sau cum expunerea la parabeni pe perioada sarcinii poate avea impact direct asupra creşterii în greutate la copii. Totodată, nu este clar dacă rezultatele obţinute pe şoareci pot fi aplicate pe oameni.

Este însă un semnal de alarmă pentru femeile însărcinate să verifice etichetele produselor cosmetice şi să stea departe de cele care conţin parabeni, a afirmat Luz Claudio, cercetător în cadrul Şcolii de Medicină Ichan din New York City, care nu a fost implicat în cercetare.

Studiul a fost publicat în jurnalul ştiinţific Nature Communications.

Viitoarele mămici pot reduce riscul ca bebeluşii lor să fie autişti printr-un gest simplu

Redefinirea naşterii la termen: cât de mult ar trebui să stea un făt în pântecul mamei

Care este cel mai bun anotimp în care să rămâi însărcinată şi de ce trebuie evitată luna mai

E sănătos pentru o femeie să aibă copii – dar câţi?