Home » Știință » Un vaccin care ar putea fi folosit împotriva tuturor formelor de gripă a trecut un test clinic important

Publicat: 13.03.2020
Cercetătorii susţin că acest vaccin oferă imunitate de lungă durată împotriva mai multor tipuri de patogeni.

Gripa este una dintre cele mai răspândite infecţii ale aparatului respirator şi este provocată de multiplele tulpini ale trei virusuri şi, din această cauză, oamenii de ştiinţă depun eforturi importante pentru a dezvolta un vaccin împotriva acestei afecţiuni. Recent, o echipă de cercetători a anunţat că unul dintre vaccinurile lor care poate oferi o imunizare de lungă durată împotriva unui număr mai larg de tulpini care ar putea să declanşeze răceala a trecut un un test clinic important, urmând să fie supus unei ultime runde de teste clinice, notează Science Alert.

Dezvoltarea vaccinului FLU-v a durat aproximativ o decadă şi deşi nu este o formă de imunizare împotriva tuturor patogenilor care stau la baza gripei, imunizarea cu spectru larg pe care o oferă se dovedeşte a fi importantă pentru starea de sănătate publică dacă cercetătorii şi autorităţile decid că acesta poate fi administrat în siguranţă oamenilor.

„Până în prezent, am efectuat patru studii clinice cu FLU-v „, declară Olga Pleguezuelos, membră a echipei care a creat acest vaccin. Mesajul pentru cei de acasă este că vaccinul induce răspunsuri celulare şi de anticorpi care pot fi detectate la şase luni după imunizare.

Dr. Pleguezuelos explică faptul că, în trecut, oamenii de ştiinţă se concentrau asupra identificării unor „super anticorpi” care să se poată ataşa de virusurile gripei pentru a împiedica infectarea celulelor organismului gazdă. Din păcate, diversitatea patogenilor a făcut ca această abordare să aibă un succes limitat şi, din această cauză, oamenii de ştiinţă trebuie să identifice care tulpină sau tulpini au cele mai mari şanse de a fi active într-un sezon viral.

Echipa care a creat FLU-v a ales o abordare diferită, folosind un algoritm pentru a identifica care părţi ale virusurilor rămân neschimbate de-a lungul timpului pentru a crea anticorpii. „FLU-v conţine patru componente diferite împotriva a patru regiuni diferite ale virusului gripal, astfel încât, dacă una este schimbată, trei vor fi în continuare eficiente”, adaugă dr. Pleguezuelos.

FLU-v funcţionează prin activarea celulelor T care pot identifica respectivele regiuni ale virusului gripal care nu s-au schimbat de-a lungu timpului. Astfel, este declanşat un lanţ de reacţii chimice şi biologice care activează sistemul imunitar şi care distrug infecţia.

Studiul în care este detaliată producerea şi testarea vaccinului a fost publicat în Annals of Internal Medicine

Florence Nightingale, precursoarea serviciului sanitar modern. „Excelența nu este un act, ci un obicei”
Patriarhul rus Kirill a lucrat pentru KGB. Ce nume conspirativ avea?
Castelul din Gaziantep, sit UNESCO, a fost grav avariat de cutremur