Home » Stiinta » Astronomii au descoperit un „inel de foc” antic care încă ne mai privește. Galaxia arată precum „Ochiul lui Sauron”

Autor: Ioana Matei 05.29.2020
Sursa foto: Swinburne University

În urmă cu 11 miliarde de ani s-a format o galaxie fierbinte care arăta ca un „ochi” ce se putea uita prin spațiu. Acum însă, folosind date de la observatorul W.M. Keck din Hawaii și de la Hubble, astronomii au surprins o imagine a „privirii necruțătoare” a galaxiei.

Această galaxie se numește R5519 și este compusă dintr-un inel neted de stele, care are o gaură în mijloc. Astronomii susțin că altă formațiune de stele a trecut prin R5519. Astfel de galaxii, cunoscute drept „galaxii inelare colizionale”, apar de puține ori în universul modern. Totuși, aceasta este prima oară când astronomii descopera una atât de veche și de departe. Aflată la o distanță de 11 miliarde de ani lumină de Pământ, lumina sa antică abia ajunge pe Terra.

Galaxiile din universul timpuriu aveau tendința să fie foarte active, transformând gazul fierbinte în stele. R5519 nu face excepție, au spus cercetătorii.

„R5519 produce stele de 50 de ori mai mult decât Calea Lactee. Majoritatea activității are loc pe inel, așa că poate fi numit un inel de foc”, a declarat astronomul Tiantian Yuan, cel care a descoperit galaxia.

Majoritatea galaxiilor inelare din universul nostru se formează prin procese interne. Doar 1 din 1.000 de galaxii în universul modern se formează prin coliziuni. Totuși, potrivit noului studiu, forma galaxiei pare să fie rezultatul unei coliziuni cu alt obiect.

Această coliziune monumentală oferă indicii despre condițiile care au predominat în universul timpuriu, au mai spus oamenii de știință, potrivit LiveScience.

Așadar, cum a apărut „Ochiul lui Sauron” din galaxia R5519?

Pentru ca un inel să se formeze, o galaxie ca aceasta trebuie să înceapă ca un disc neted și întins de stele și gaze. Un astfel de disc care s-a format în urmă cu 9 miliarde de ani a devenit Calea Lactee. Altul s-a transformat în Andromeda.

Totuși, discul lui R5519 ar fi existat cu 2 miliarde de ani mai devreme, în jur de 3 miliarde de ani după Big Bang. Asta în condițiile în care ar fi existat cu adevărat înainte ca un alt obiect să treacă prin ea și să-i lase în urmă o gaură în centru.

„Această descoperire este o indicație că discul din galaxiile spirale a apărut de-a lungul unei perioade mai extinse decât s-a crezut inițial”, a spus astronomul Kenneth Freeman.

Acest lucru schimbă modul în care astronomii concep acea istorie de la începutul universului.

Cerul e plin de galaxii în formă de X. Iată de ce