Home » Știință » Cerul e plin de galaxii în formă de X. Iată de ce

Cerul e plin de galaxii în formă de X. Iată de ce

Publicat: 17.05.2020
Observată cu ajutorul unui telescop normal, galaxia PKS 2014-55 este o pată neînsemnată de lumină puternică. Însă dacă ne uităm cu ajutorul undelor radio, putem vedea că această galaxie ascunde o comoară luminoasă şi imensă în centrul său.

PKS 2014−55 este o radiogalaxie (XRG) în formă de „X”, un tip neobişnuit de galaxie care seamănă cu un „X” gigantic pe cerul nopţii atunci când este vizualizat cu ajutorul undelor radio.

Braţele lungi ale formei „X” – fiecare fiind de aproape 100 de ori mai lungă decât Calea Lactee – de fapt sunt formate din particule şi câmpuri magnetice, fiind trimise din gaura neagră din centrul galaxiei timp de milioane de ani-lumină în spaţiu, cu mult în afara marginii galaxiei.

„Vedem patru lucruri care se extind din această galaxie, iar întrebarea este: cum de a ajuns aşa?”, a spus William Cotton, autorul principal al studiului făcut asupra galaxiei, pentru Live Science.

Cotton şi colegii săi ar avea deja un răspuns la acea întrebare. În cadrul unui nou studiu publicat în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, cercetătorii de la NRAO şi South African Radio Astronomy Observatory (SARAO) au folosit masivele telescoape MeerKat, în deşertul sud-african Karoo, pentru a surprinde cea mai detaliată fotografie a unei XRG făcută vreodată.

Credit foto: UP; NRAO/AUI/NSF; SARAO; DES

Imaginea, aratată mai sus, dezvăluie că, de fapt, forma „X” din centrul PKS 2014−55 nu este deloc un „X”.

„Este vorba, de fapt, despre o formă de bumerang dublu, ceea ce înseamnă că ceva din galaxie formează aceste aripi secundare”, a declarat Cotton.

Potrivit cercetătorilor, forma ciudată a galaxiei poate fi explicată cu ajutorul unui teorii cunoscute sub numele de „hydrodynamical backflow model”.

Iată ce înseamnă asta mai pe scurt: în primul rând, gaura neagră din centrul galaxiei „înfulecă” materie timp de milioane de ani, până când trece printr-un episod de „indigestie cosmică”. Gaura neagră „regurgitează” apoi jeturi duble de materie în spaţiu, fiecare călătorind în direcţii opuse cu o viteză incredibilă.

Pentru Cotton şi colegii lui, această concluzie a fost clară doar prin simpla observare a imaginii obţinute cu MeerKat. „Ne-am uitat la imagine în jur de 10 secunde şi am spus: da, asta e”, a adăugat Cotton.

Acest model nu ar putea explica fiecare galaxie în formă de „X” din univers – fiecare are nevoie de analiză proprie, a mai spus cercetătorul. Totuşi, cel puţin în cazul lui PKS 2014−55, misterul a fost elucidat.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Astronomii NASA au găsit o galaxie ultra-masivă care şi-a găsit finalul într-o clipă

O galaxie cu nucleu dublu a fost descoperită în vecinătatea Căii Lactee

Au fost descoperite noi detalii despre coliziunea Căii Lactee cu o fostă galaxie satelit