Home » Știință » Un experiment de editare genetică CRISPR a embrionilor umani s-a sfârșit cum nu se poate mai prost

Sursa foto: Unsplash CDC
Publicat: 19.06.2020

O echipă de oameni de știință din Londra a folosit o tehnică populară de editare genetică, numită CRISPR, pentru a modifica genetic embrioni umani. Experimentul s-a sfârșit cu rezultate alarmante.

Embrionii, niciunul dintre aceștia fiind trecuți de 14 zile de maturație, au arătat o varietate de editări genetice nedorite despre care cercetătorii au spus că ar putea duce la malformații congenitale sau chiar cancer.

„Nu avem cum să îndulcim ceea ce s-a întâmplat. Experimentul ar trebui să fie luat drept un ordin de restricție pentru toți cei care editează genetic. Să stea cât mai departe de editarea embrionilor”, a spus Fyodor Urnov, profesor în biologie moleculară la Universitatea Berkeley, din California. Urnov nu a fost implicat în cercetările echipei din Londra.

Experimentul de editare genetică a embrionilor umani s-a terminat cu rezultate alarmante

Echipa a desfășurat experimentul cu 25 de embrioni umani. Șapte dintre aceștia au rămas neatinși pentru a servi drept grup de control. Oamenii de știință au încercat să editeze și să înlăture gena POU5F1, o proteină implicată în regenerarea celulelor stem embrionare.

Însă rezultatele lor au sugerat că folosită pe codul genetic uman, tehnica de editare genetică CRISPR este capabilă să măcelărească tot ce atinge. „Rezultate genetice nedorite au fost prezente în aproximativ 22% dintre celulele embrionare umane analizate”, a arătat studiul oamenilor de știință.

„Munca noastră subliniază importanța cercetărilor mai ample pentru a evalua siguranța tehnicilor de editare genetică asupra embrionilor umani”, au concluzionat cercetătorii.

Editarea genetică rămâne deocamdată un vis frumos

Unii oameni de știință speră că editarea genetică va putea fi folosită eventual. Astfel, viitorii oameni vor avea cele mai bune șanse la o viață optimizată și sănătoasă. Însă cu metodele disponibile în zilele noastre, acel viitor încă rămâne un vis frumos, potrivit experimentului.

Criticii susțin că cei care încearcă modificarea codului genetic al embrionilor umani se joacă cu focul, pentru că editarea sau eliminarea genelor pot avea consecințe grave pe care încă nu le înțelegem.

Și chiar dacă tehnologia de editarea genetică devine sigură și previzibilă, ideea de părinți bogați capabili să cumpere copii modificați genetic reprezintă un „teren etic minat”, scrie Futurism.

Bebelușii CRISPR, editați genetic pentru a avea rezistență la HIV

Noțiunea editării genetice a bebelușilor nu este doar o teorie. În 2018, un om de știință din China, He Jiankui, a susținut că a folosit CRISPR pentru a edita genele unor gemeni. Jiankui a dorit să le ofere rezistență la virusul HIV. Cercetarea a fost scandaloasă, iar experții au condamnat controversatul experiment „CRISPR baby”.

Cele două gemene, Lulu și Nana, au fost născute în cele din urmă, însă soarta lor rămâne necunoscută. Nașterea unui al treilea bebeluș CRISPR editat de Jiankui a fost confirmată în decembrie 2019 de către presa de stat a Chinei.

O nouă etapă a dezvoltării umane descoperită cu ajutorul studiilor pe celule stem