Home » Știință » Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului

Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 10.07.2020

Gena descoperită suprimă în mod natural simptomele Alzheimerului la nivelul celulelor cerebrale.

Oamenii de știință de la Universitatea Queen MAry din Londra au descoperit o genă care suprimă simptomele asociata Alzheimerului în celulele cerbrale. De asemenea, aceștia au dezvoltat și un sistem prin care pot fi testate compușii care ar putea amâna sau chiar preveni această maladie, notează Medicalxpress.

Cercetătorii explică faptul că, în prezent, singura modalitate prin care poate fi probată eficiența medicamentelor și terapiilor împotriva Alzheimerului este prin identificarea persoanelor care prezintă un risc crescut de a dezvoltat această maladie și a le testa pe acestea. Din nefericire, odată ce persoanele prezintă aceste simptome este prea târziu și un număr important de celule cerebrale au și murit.

Un risc crescut de Alzheimer

Studiile au arătat că peste 70% dintre persoanele care suferă de sindromul Down riscă să fie diagnosticate cu Alzheimer. Cercetătorii pun acest risc crescut pe seama cromozomului 21 suplimentar care  include gena pentru proteina amiloidă care provoacă Alzheimer timpuriu.

În cadrul acestui studiu, oamenii de știință au prelevat mostre de celule de la persoane care suferă de sindromul Down și le-au reprogramat să devină celule stem și, ulterior, celule cerebrale.

Cu ajutorul acestor celule, oamenii de știință au putut urmări dezvoltarea patologiilor asociate Alzheimerului. „Acest studiu reprezintă o realizare remarcabilă, deoarece acesta este primul sistem bazat pe celule care prezintă toate cele trei patologii ale Alzheimerului, fără nici o supraexpresie genica artificială. Acest sistem deschide perspectiva de screening pentru noi medicamente menite să întârzie sau chiar să prevină Alzheimer înainte de decesul neuronal”.

O nouă genă

Oamenii de știință au descoperit în cadrul acestui studiu și o genă, numită BACE2, care pare a suprima în mod natural evoluția Alzheimerului. Aceștia compară acțiunea acesteia cu cea a genelor care opresc dezvoltarea cancerelor și explică faptul că creșterea acțiunii acestei gene poate împiedica sau încetini daunele asupra creierului uman.

Studiul Patient-specific Alzheimer-like pathology in trisomy 21 cerebral organoids reveals BACE2 as a gene-dose-sensitive Alzheimer’s-suppressor in human brain a fost publicat în Molecular Psychiatry.