Home » Stiinta » Indicii noi privind o posibilă legătură între Alzheimer și diabet

Indicii noi privind o posibilă legătură între Alzheimer și diabet

Autor: Ioana Matei 06.19.2020
Indicii noi privind o posibilă legătură între Alzheimer și diabet
Sursa foto: Unsplash

Aglomerările patologice de proteine sunt o caracteristică a mai multor boli, precum Alzheimer, Parkinson și diabet zaharat de tip 2.

Oamenii de știință au obținut pentru prima oară o imagine clară care arată modul în care moleculele individuale sunt aranjate în proteine, acesta fiind un proces tipic pentru diabet.

Structura fibrilelor este foarte asemănătoare cu cea a fibrilelor de Alzheimer. Aceste descoperiri coincid și cu alte asemănări găsite de cercetători în ultimii ani.

În urmă cu aproximativ 120 de ani, medicul american Eugene Lindsay Opie a descoperit depozite neobișnuite de proteine în pancreasurile pacienților cu diabet de tip 2, acestea fiind similare cu cele găsite în creier în cazul a multor boli neurodegenerative. Diabetul zaharat de tip 2 este una dintre bolile cele mai răspândite, fiind cunoscută anterior drept diabetul adultului.

Ar putea exista o legătură între Alzheimer și diabetul zaharat de tip 2

Depozitele, având denumirea de „islet amyloid”, conțin mici șiruri de proteine numite fibrile. În cazul diabetului, depozitele conțin hormonul peptidic IAPP. În pancreas, astfel de hormoni contribuie la moartea celulelor beta care sunt responsabile pentru producerea de insulină. Hormonul joacă un rol important în reducerea glicemiei.

„Pentru prima dată, am reușit să obținem o reconstrucție 3D a unei fibrile IAPP obișnuite pentru diabet”, a spus Gunnar Schröder, unul dintre autorii studiului.

Astfel, aranjamentul precis al moleculelor din fibrile este vizibil pentru prima oară. Modelul realizat de cercetători arată modul în care moleculele individuale IAPP se suprapun pentru a forma fibre. Structura este similară cu cea a fibrilelor Alzheimer.

Pacienții cu Alzheimer au un risc mai ridicat de diabet

„Similaritatea este interesantă. Există o corelație între Alzheimer și diabet. Pacienții cu Alzheimer au un risc mai mare de diabet și vice versa”, a explicat Wolfgang Hoyer.

Noul model de înaltă rezoluție oferă o nouă cale de a înțelege mai bine formarea fibrilelor în cazul diabeticilor. De asemenea, pot fi dezvoltate medicamente capabile să atace în mod direct cauza bolii.

„Putem dezvolta medicamente care conțin inhibitori, spre exemplu, cu un scop clar de a opri formarea de fibrile”, a mai explicat Hoyer, potrivit MedicalXpress.

Astfel de proteine previn moleculele individuale să formeze depozite de proteine și astfel apariția diabetului sau a bolii Alzheimer ar putea fi întârziată sau chiar oprită.

Un dispozitiv flexibil ar fi mai eficient în transplantarea celulor la diabetici