Home » Știință » O formă neobișnuită a ADN-ului a fost descoperită, în premieră, în celulele umane

Cercetătorii au descoperit o spirală cvadruplă de ADN în celulele umane.
Publicat: 23.07.2020

Cercetătorii au descoperit o spirală cvadruplă de ADN în celulele umane.

ADN-ul reprezintă fundamentul vieții biologice așa cum o înțelegem în prezent, putând fi identificat în celulele celor mai simple, dar și mai complexe organisme din lume. În mod obișnuit, acesta poate fi identificat în celule având o spirală dublă, cele cvadruple putând fi observate în condiții extreme, notează Medicalxpress.

De-a lungul timpului, aceste structuri cvadruple ale ADN-ului au fost identificate care urmau să fie distruse pentru a face asta sau cu ajutorul unor substanțe.

Oamenii d eștiință de la Universitatea Cambridege și de la Colegiul Imperial din Londra, Regatul Unit au dezvoltat un marker fluorescent, care se poate „lipi” de structurile ADN cvadruple, DNA G-quadruplexes (G4s).

Spirala de ADN cvadruplă

„Pentru prima dată, am putut dovedi că ADN-ul cvadruplu există în celulele noastre ca o structură stabilă creată de procese celulare normale. Acest lucru ne obligă să regândim biologia ADN-ului. Este un domeniu nou al biologiei fundamentale și ar putea deschide noi căi în diagnosticarea și terapia bolilor precum cancerul”„, explică profesorul Shankar Balasubramanian, cercetător în domeniul chimiei.

G4 par a fi asociat, mai des cu gene implicate în cancer, fiind  detectate în număr mai mare în celulele anormale. Cu capacitatea de a imagina acum un singur G4 simultan, echipa spune că și-ar putea urmări rolul în cadrul unor gene specifice și modul în care acestea se exprimă în cazul cancerului. Aceste cunoștințe fundamentale ar putea dezvălui noi ținte pentru medicamente.

Studiul echipei de cercetători a reușit să arate că G4 par să se formeze și să se disipeze foarte repede, sugerând că se formează doar pentru a îndeplini o anumită funcție și că, dacă ar durat prea mult, pot fi toxice pentru procesele normale din corp.

Studiul a fost publicat în  Nature Chemistry