Home » Stiinta » Planetele s-ar putea forma în jurul unei găuri negre

Planetele s-ar putea forma în jurul unei găuri negre

Autor: Adrian Popovici 08.05.2020
Planetele s-ar putea forma în jurul unei găuri negre
Mediul care înconjoară o gaură neagră ar putea permite formarea a mii de planete care să o orbiteze în siguranță.

Găurile negre sunt reduse, în general, la cel mai spectaculos aspect al lor, faptul că înghit tot ce se apropie de ele. Totuși, adevărul este că acestea pot fi mult mai complexe, în unele condiții ducând la apariția unor noi corpuri cerești, nu doar la distrugerea acestora.

Un studiu al unor cercetători de la Universitatea Kagoshima  din Japonia indică faptul că din materialul care este atras de gravitația unei găuri negre, dar care nu este absorbit se pot forma noi planete. Oamenii de știință au propus chiar și un nume pentru aceste corpuri „blanets”, o combinație a cuvintelor „black hole” (n.r gaură neagră) și „planet” (n.r. planetă), notează Science Alert.

Găurile negre, surse de creație, nu doar de distrugere

Oamenii de știință explică faptul că praful din nucleele galactice cu o luminozitate scăzută ar putea da naștere acestor planete. Trebuie precizat că această teorie propusă de către dr. Keiichi Wada este una nouă.

De-a lungul timpului a fost teoretizată posibilitatea ca planetele să poată fi capturate de către gravitația unor găuri negre sau a altor stele decât cele lângă care s-au format. Teoria lui Wada este inedită și implică formarea planetelor în jurul găurilor negre.

Procesul prin care se formează o planetă în jurul unei găuri negre este, teoretic, similar celui în care se formează planetele în jurul stelelor. Astfel, din discul de acreție al unei găuri negre materialele încep să fie atrase de către forțele electrostatice până formează obiecte din ce în ce mai mari.

Trebuie precizat că există o limită de distanță față de singularitatea unei găuri negre care permite formarea în siguranță a unei noi planete. În jurul unei stele, acest proces poate dura câteva milioane de ani, dar, în jurul unei găuri negre procesul poate fi mult mai eficient și asta datorită forțelor gravitaționale care împiedică obiectele să scape de orbita acesteia.

Calculele cercetătorilor indică faptul că în jurul unei găuri negre care are un milion de mase solare la doar 13 ani-lumină s-ar putea forma planete care să varieze între 20 și 3.000 de mase terestre.

O gaură de peste zece milioane de mase solare ar putea duce la apariția unor obiecte neobișnuite: pitice maro, stele care nu au avut destulă masă pentru a declanșa reacțiile de fuziune nucleară.

Studiul urmează să fie publicat în The Astrophysical Journal.