Home » Știință » Astronomii au descoperit o exoplanetă folosind undele radio

Astronomii au descoperit o exoplanetă folosind undele radio

TVLM 513-46546 system se află aproximativ 35 de ani-lumină.
Publicat: 13.08.2020

TVLM 513-46546 system se află la aproximativ 35 de ani-lumină.

Căutarea exoplanetelor a dus până acum la identificarea a peste 4.000 de astfel de corpuri. Acest domeniu se află încă la început, iar asta înseamnă că instrumentele și tehnicile folosite prezintă o serie de limite. Cercetătorii explică faptul că din această cauză, în prezent, unele clase de exoplanete sunt dificil de identificat.

Un nou studiu aduce o serie de premiere, printre acestea numărându-se descoperirea unei planete cu o masă asemănătoare cu cea a lui Saturn și care orbitează o stea pitică roșie. De asemenea, modul în care acestea au fost descoperite reprezintă o premieră, astronomii folosind radiotelescoapele pentru această sarcină, notează Science Alert.

O premieră în vânătoarea exoplanetelor

Astronomii au folosit radiotelescoapele pentru a urmări mișcarea stelei prin Calea Lactee, ulterior au analizat datele și au observat o serie de anomalii gravitaționale, acestea indicând prezența unei planete. Această tehnică este numită astrometrie și este folosită pentru prima dată pe datele colectate de către un radiotelescop.

Folosirea anomaliilor gravitaționale pentru detectarea exoplanetelor nu este o idee nouă, de fapt, este folosită în mod curent, iar cercetătorii o numesc spectroscopie Doppler.

Metoda astrometrică tinde să fie diferită într-o serie de aspecte și este fundamentată pe studierea schimbărilor din valurile gravitaționale. Această tehnică poate fi folosită pentru identificarea acelor exoplanete care descriu orbite mai largi în jurul stelelor lor și pe care metoda Doppler nu le poate detecta.

Exoplaneta TVLM 513-46546

Cercetătorii care au descoperit TVLM 513-46546 explică faptul că această exoplanetă face parte dintr-un sistem solar aflat la 35 de ani-lumină. Exoplaneta a fost descoperită cu ajutorul datelor colectate de către Very Long Baseline Array, o rețea de 10 antene radio împrăștiate în SUA.

„Credem că planetele uriașe, precum Jupiter și Saturn, sunt  rare în jurul unor stele mici ca aceasta, iar tehnica astrometrică este cea mai bună pentru a găsi astfel de planete pe orbite largi. pe o orbită relativ compactă. Ne așteptam să mai găsim o planetă, similară cu Jupiter, pe o orbită mai largă”, explică Salvador Curiel, astronom al Universității New Mexico.

Studiul a fost publicat în The Astronomical Journal.