Home » Știință » NASA a descoperit o galaxie care seamănă cu o navă din Star Wars

NASA a descoperit o galaxie care seamănă cu o navă din Star Wars

Galaxia TXS 0128+554 a fost comparată de către astronomi cu un TIE fighter, din celebra serie SF „Star Wars”.
Publicat: 27.08.2020

Galaxia TXS 0128+554 a fost comparată de către astronomi cu un TIE fighter, din celebra serie SF Star Wars.

În urmă cu aproximativ cinci ani, Telescopul spațial cu Raze Gama al NASA a raportat că galaxia XS 0128 554 este o sursă de raze gamma. De atunci, oamenii de știință au aruncat o privire mai atentă folosind telescopul VLBA, Very Long Baseline Array și Observatorul cu raze X Chandra al NASA.

„După anunțul descoperiri, ne-am îndreptat atenția aproape de galaxie folosind antenele radio ale VLBA și i-am studiat forma de-a lungul timpului”, explică Matthew Lister, astronom și profesor al Universității Purdue din Statele Unite ale Americii, citat de către Phys.

Prima dată când am văzut rezultatele, m-am gândit imediat că arăta ca nava spațială de luptă folosită de Darth Vader în ””Star Wars: A New Hope. Aceasta a fost o surpriză amuzantă, dar apariția sa la diferite frecvențe radio ne-a ajutat, de asemenea, să aflăm mai multe despre modul în care galaxiile active se pot schimba dramatic de-a lungul a zeci de ani”, explică astronomul.

Galaxia TXS 0128+554

TXS 0128 se află la 500 de milioane de ani-lumină distanță de Terra, în constelația Cassiopeia, ancorată de o gaură neagră supermasivă de aproximativ 1 miliard de ori mai mare decât Soarele. Este clasificată ca o galaxie activă, ceea ce înseamnă că lumina acesteia nu poate fi explicată doar prin lumina produsă de către stelele sale.

Energia suplimentară a unei galaxii active include excesul de unde radio, razele X și de raze gamma. Oamenii de știință cred că acest exces de energie provine din regiunile din apropierea găurii negre , unde un disc învolburat de gaz și praf se acumulează și se încălzește din cauza forțelor gravitaționale și de frecare.

Aproximativ o zecime din galaxiile active produc o pereche de jeturi, fascicule de particule cu un nivel de energie mare care călătoresc aproape la viteza luminii în direcții opuse. În unele cazuri, coliziunile cu gazul intergalactic încetinesc și opresc mișcarea exterioară a particulelor emise de gaura neagră, iar materialul începe să îndrepte către centrul galaxiei.

„Universul din lumea reală este tridimensional, dar când privim în spațiu, de obicei, vedem doar în două dimensiuni”, explică dr. Daniel Homan. „În acest caz, avem noroc, deoarece galaxia este înclinată într-un asemenea mod, din perspectiva noastră, că lumina din lobul mai îndepărtat călătorește zeci de ani-lumină pentru a ajunge la noi decât lumina de la cel mai apropiat. Aceasta înseamnă că vedem lobul mai îndepărtat într-un moment anterior al evoluției sale”, adaugă acesta.

Studiul TXS 0128+554: A Young Gamma-Ray-emitting Active Galactic Nucleus with Episodic Jet Activity a fost publicat în The Astrophysical Journal.