Home » Stiinta » Creșterea numărului de donatori de organe ar putea fi făcută prin ”întinerirea” organelor

Autor: Adrian Popovici 08.31.2020
Organele donatorilor mai în vârstă, decedați sunt frecvent aruncate după recoltare sau nu sunt luate în calcul pentru transplant.

În ciuda unui număr limitat de organe disponibile pentru pacienții pe listele de așteptare pentru transplant, organele de la donatorii mai în vârstă, decedați sunt frecvent ignorate. Organele mai vechi disponibile pot avea potențialul de acoperi diferența dintre cerere și ofertă de organe, care. în prezent, este responsabilă pentru timpii de așteptare extrem de lungi care ajung să pună în pericol viața anumitor pacienți.

Organele persoanelor mai în vârstă pot provoca adesea un răspuns imun mai puternic și pot pune pacienții în fața unui risc mai mare de rezultate adverse și de respingere a transplantului. Dar, pe măsură ce populația mondială îmbătrânește, organele de la donatorii în vârstă, decedați reprezintă o resursă neexploatată și în creștere pentru pacienții care au nevoie de acestea.

O nouă clasă de medicamente

O echipă de cercetători a depus eforturi pentru a da o viață nouă în organe mai vechi, folosind o nouă clasă de medicamente cunoscute sub numele de senolitice, care vizează și elimină celulele vechi. Folosind studii clinice și experimentale, echipa prezintă dovezi că medicamentele senolitice pot ajuta la întinerirea organelor mai vechi, ceea ce ar putea duce la rezultate mai bune pentru transplanturi și la un număr mai mare de organe eligibile pentru donare, notează Medicalxpress.

„Organe mai în vârstă sunt disponibile și au potențialul de a contribui la atenuarea cererii actuale de transplant de organe”, explică dr. Stefan G. Tullius, autor al studiului. Acesta mai adaugă: „Dacă putem utiliza organe mai în vârstă într-un mod sigur, cu rezultate comparabile (n.r. cu cele ale organelor recoltate de la donatori tineri), vom face un pas substanțial înainte pentru a ajuta pacienții”.

Pe măsură ce organele îmbătrânesc, celulele senescente se acumulează acestea nu se mai divizează și scapă de mijloacele obișnuite ale corpului de a distruge celulele mai vechi. Celulele senescente eliberează ADN mitocondrial fără celule (ADN-mt), care se acumulează și în organele mai vechi. Studii recente au sugerat că această creștere a ADN-ului mitocondrial este legată de respingerea organelor în cazul unui transplant.

Medicamentele senolitice forțează celulele senescente înapoi în ciclul celular, permițând organismului să le curețe. Într-un experiment realizat pe șoareci, ei au tratat donatorii de organe cu o combinație de medicamente senolitice. Acestea au redus numărul de celule senescente, au redus nivelul ADN-ului mitocondrial și au scăzut inflamația. Cel mai important, supraviețuirea organelor vechi tratate cu senolitice a fost comparabilă cu cea a organelor provenite de la donatori tineri.

„Încă nu am testat efectele clinice, dar suntem bine pregătiți să facem următorul pas folosind un dispozitiv de perfuzie pentru a administra medicamente senolitice asupra organelor și a măsura dacă există sau nu îmbunătățiri ale nivelului de celule senescente”, explică dr. Tullius.

Studiul Senolytics prevent mt-DNA-induced inflammation and promote the survival of aged organs following transplantation a fost publicat în Nature Communications.