Home » Știință » Cercetătorii au descoperit că Luna ruginește, iar Pământul ar fi de vină

Cercetătorii au descoperit că Luna ruginește, iar Pământul ar fi de vină

Sursa foto: NASA
Publicat: 06.09.2020

Luna, vecinul nostru cosmic cel mai apropiat și singurul corp din Sistemul Solar pe care au pășit oamenii, este destul de bine cunoscut de către omenire. Știm că practic nu există aer acolo. Știm că există apă înghețată, dar nu și lichidă.

Așa că, oamenii de știință au fost șocați să descopere hematit pe Lună, din moment ce hematitul este forma minerală a oxidului ferric care, aici pe Terra, necesită prezența aerului și apei pentru a se forma.

Luna este bombardată constant cu un flux de hidrogen de la vânturile solare, acesta fiind un agent care își „donează” electronii către materialele cu care interacționează. Oxidarea apare din cauza pierderii de electroni. Așadar, chiar dacă toată elementele care trebuie ar fi prezente pentru ca oxidarea să aibă loc, vânturile solare are elimina acest proces.

Descoperirea este o „enigmă” pentru oamenii de știință

„Este o enigmă. Luna este o un mediu teribil pentru formarea hematitului”, a explicat Shuai Li, de la Universitatea din Hawaii, Manoa.

Hematitul respectiv a fost descoperit în datele colectate de sonda Chandrayaan-1 a Organizației de Cercetare Spațială din India. Jet Propulsion Laboratory al NASA a conceput The Moon Mineralogy Mapper (M3) care folosește imagistică hiperspectrală pentru a analiza în detaliu compoziția minerală a suprafeței lunare.

În acest mod, Li și colegii lui au identificat depozite de gheață la latitudini mari în jurul polilor de pe Lună în 2018. Însă, atunci când au analizat datele, Li a observat ceva ciudat.

Unde se găsește mare parte din hematit

Astfel, ajungem la o întrebare majoră: cum a ajuns hematitul acolo? Un indiciu s-ar putea ascunde în modul de distribuire a hematitului. Acesta corespunde destul de puternic cu urmele de apă identificate anterior și asociate cu zonele de impact. Oamenii de știință cred că apa înghețată ar putea fi amestecată cu regolit lunar, apoi excavat și topit în timpul evenimentelor de impact.

De asemenea, mare parte din hematit este găsit pe partea Lunii care „se uită” spre Pământ. Acest lucru este extrem de interesant, potrivit cercetătorilor, scrie Science Alert.

Un lucru și mai interesant ar fi să obținem bucăți din mineral. Este posibil ca depozitele de hematit să păstreze izotopi de oxigen din diferite momente din istoria Terrei, datând în urmă cu miliarde de ani. Acest lucru ar fi foarte folositor pentru înțelegerea evoluției atmosferice a planetei noastre.

În anul 1100, Luna a ”dispărut” de pe cer. Oamenii de ştiinţă au aflat în sfârşit de ce