Home » Stiinta » Astronomii au crezut că au descoperit o stea ”calmă” în apropierea Pământului, noile dovezi arată că s-au înșelat

Autor: Adrian Popovici 09.16.2020
Steaua GJ 887 se dovedește extrem de activă, ceea ce înseamnă că există șanse minime ca aceasta să poată susține viața. Credit foto: NASA

În ultimul deceniu, domeniul căutării exoplanetelor s-a dezvoltat foarte mult. În prezent, existența a 4.201 planete a fost confirmate dincolo de limitele Sistemului Solar și alte 5.481 de posibile planete așteaptă confirmarea. Stelele pitice roșii de tip M au devenit un punct central al acestui domeniu, deoarece acestea par a fi cel mai probabil loc în care planetele solide, asemănătoare Pământului, se află pe orbite în interiorul zonei locuibile a stelelor.

GJ 887, de exemplu, una dintre cele mai strălucitoare pitice roșii de pe cer care are un sistem de două, posibil trei, planete. În trecut, se credea că această stea este calmă și stabilă, dar noile cercetări efectuate de astronomii de la Universitatea de Stat din Arizona, SUA, au arătat că GJ 887 ar putea să nu fie atât de calmă pe cât se credea anterior, notează Science Alert.

Activitatea solară ar putea reprezenta un pericol pentru viața pe suprafața planetei

Aceasta este o informație descurajantă și asta deoarece GJ 887, numită de astronomi și Lacaille 9352, are pe orbita sa două planete solide care se află în zona locuibilă.

Studiul a fost condus de Parke Lloyd, astrofizician Universității Arizona, dr.Evgenya L. Shkolnik  și cercetători de la Universitatea din Colorado Boulder. Echipa a consultat datele din arhiva telescopului spațial Hubble, care a monitorizat GJ 887 în spectrul ultraviolet. Ceea ce au descoperit a fost că steaua a prezentat erupții în fiecare oră, ceea ce a contrazis descoperirile anterioare făcute folosind datele de la Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), care nu au arătat evenimente detectabile pe parcursul a 27 de zile de observații continue.

„Este fascinant să știm că observarea stelelor în lumină optică normală, așa cum o face TESS, nu dezvăluie întreaga poveste. Mediul de radiație dăunător al acestor planete poate fi înțeles pe deplin numai cu observații ultraviolete, precum cele realizate de către Telescopul Spațial Hubble.

Aceste descoperiri sunt, de asemenea, descurajante, deoarece demonstrează încă o dată că stelele pitice roșii, care sunt cele mai comune stele din Univers și care reprezintă 75% din stelele din Calea Lactee, au tendința de a-și acoperi planetele cu radiații dăunătoare.

Studiul a fost publicat în Research Notes of the American Astronomical Society.