Home » Știință » Sistemul imunitar ne apără împotriva depresiei

Sistemul imunitar ne apără împotriva depresiei

Cercetătorii au descoperit că răspunsul imunitar împotriva unor maladii este similar cu cel împotriva depresiei. Credit foto: Pixabay
Publicat: 28.09.2020

Un răspuns autoimun inflamator al sistemului nervos central similar cu cel legat de bolile neurodegenerative, printre care se numără și scleroza multiplă (SM), a fost identificat și în lichidul spinal al persoanelor sănătoase, potrivit unui nou studiu al Universității Yale SUA. În cadrul acestui studiu au fost comparate celulele sistemului imunitar din lichidul spinal al pacienților cu SM și al subiecților sănătoși. Datele sugerează că aceste celule imune pot juca un alt rol decât protejarea împotriva invadatorilor microbieni, fiind implicate și în menținerea sănătății mintale, notează Medicalxpress.

Rezultatele susțin o teorie conform căreia interferonii gamma, un tip de celule imune care ajută la inducerea și modularea unei varietăți de răspunsuri ale sistemului imunitar, pot juca, de asemenea, un rol în prevenirea depresiei în cazul persoanelor sănătoase.

„Am fost surprinși că lichidul spinal normal ar fi atât de interesant”, a spus dr. David Hafler, profesor de Neurologie și Imunobiologie și autor principal al studiului.

Studiile pe șoareci au indicat o legătură între depresie și sistemul imunitar

Cercetările anterioare au arătat că blocarea interferonilor gamma și a celulelor T poate provoca simptome asemănătoare depresiei în cazul șoarecilor. Hafler observă că depresia este, de asemenea, un efect secundar frecvent la pacienții cu SM tratați cu un tip diferit de interferon.

Folosind o nouă tehnologie, care permite o examinare detaliată a celulelor individuale, cercetătorii arată că, deși caracteristicile celulelor T din lichidul coloanei vertebrale ale persoanelor sănătoase împărtășesc asemănări cu cele ale pacienților cu SM, le lipsește capacitatea de a se replica și de a provoca inflamația dăunătoare, răspuns identificat în cazul bolilor autoimune.

Sistemul imunitar din creierul tuturor oamenilor este pregătit să producă un răspuns al sistemului imunitar inflamator și poate avea o altă funcție decât apărarea împotriva agenților patogeni, spune Hafler.

„Aceste celule T au un alt scop și speculăm că ele ne pot ajuta să ne păstrăm sănătatea mintală„, spune cercetătorul. Acesta mai adaugă că alături de colegii săi de la Yale intenționează să exploreze modul în care răspunsurile imunitare din sistemul nervos central ar putea afecta tulburările psihiatrice, cum ar fi depresia.

Studiul a fost publicat în Science Immunology.