Home » Știință » De ce unele forme de cancer nu sunt eliminate de imunoterapie?

De ce unele forme de cancer nu sunt eliminate de imunoterapie?

În ultimii ani, oamenii de știință încearcă să afle de ce anumite tumori supraviețuiesc imunoterapiilor. Credit foto: Science Immunology
Publicat: 12.10.2020

Deși imunoterapia împotriva cancerului a devenit un tratament important pentru îngrijirile standard și, în unele cazuri, poate un remediu pentru o mare varietate de tipuri de cancer, aceasta nu funcționează pentru toți pacienții. Oamenii de știință și-au îndreptat eforturile din ce în ce mai mult spre a identifica cauza acestei rezistențe, notează Medicalxpress.

De exemplu, medicii au observat că pacienții care inițial răspund bine la medicamentele de imunoterapie cunoscute sub numele de inhibitori ai punctelor de control, precum cei care vizează o proteină numită PD-1, pot dezvolta rezistență la aceste terapii dacă cancerul lor s-a metastazat de la locația inițială pentru a se forma tumori suplimentare în ficat, chiar dacă cancerul lor primar este îndepărtat de ficat.

Cercetătorii au arătat că adăugarea unui al doilea tip de inhibitor al punctelor de control într-o terapie combinată poate depăși această rezistență și ar putea crește semnificativ eficacitatea imunoterapiei în cazul pacienților cu metastaze hepatice.

Ficatul declanșează de fapt o serie de diferențe în celulele imune în diferite zone, a spus Lee. Și, în plus, a adăugat el, „ficatul își poate alege dușmanul – ceea ce vrea să protejeze sau să nu protejeze”.

Mecanismul de „camuflare” al cancerului în fața sistemului imunitar

Cancerele sunt uneori capabile să evite detectarea în corp, ascunzându-se în fața sistemului imunitar. Acestea pot produce cantități mari de proteine precum PD-L1, care „opresc” celulele numite celule T reglatoare, care la rândul lor reduc răspunsul imun al altor celule T care atacă cancerul. Unii inhibitori ai punctelor de control contracarează acest proces de mascare, împiedicând PD-L1 să se lege de celulele T, permițând un răspuns imun defensiv normal împotriva celulelor canceroase.

Ficatul, care are sarcina de a filtra cantități mari de sânge direct din sistemul digestiv și din restul corpului, joacă un rol neașteptat de semnificativ în reglarea sistemului imunitar, semnalând care dintre proteinele pe care le întâlnește provine din surse ostile și care ar trebui ignorate.

Interacțiunea dintre cancer și sistemul imunitar

În cadrul studiului realizat la Parker Institute for Cancer Immunotherapy, SUA, oamenii de știință au simulat metastaza prin implantarea șoarecilor cu celule canceroase în două locații separate, mai întâi sub piele și apoi fie în ficat, fie în plămâni. Ei au găsit dovezi că, atunci când cancerul se formează în ficat, acesta este capabil să valorifice funcțiile ficatului de a recalibra sistemul imunitar.

Comparativ cu șoarecii cu cancer secundar implantat în plămâni, ratele de supraviețuire au fost semnificativ mai slabe la șoarecii cu cancer hepatic secundar după tratamentul anti-PD-1: sistemul imunitar nu a învățat să recunoască tumoarea hepatică și, mai ales, tumoarea conexă implantată sub pielea.

Echipa a arătat că, în cazul șoarecilor cu tumori hepatice, celulele T asociate cu tumora „primară” aferentă nu au fost la fel de puternic activate. În cele din urmă, cercetătorii au arătat că tumorile hepatice modifică genele care sunt exprimate în celule T regulatoare și, prin acele celule, o serie de alte celule ale sistemului imunitar. „Am dovedit că nu există o diferență în cantitatea de celule T regulatoare din tumorile cutanate ale șoarecilor cu cancer hepatic și șoarecii fără cancer hepatic. A fost vorba de o diferență de calitate”, explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în Science Immunology.