Home » Stiinta » Oamenii de știință au identificat zeci de gene care permit cancerului să evite sistemul imunitar

Adrian Popovici 09.28.2020
Această descoperire va putea permite îmbunătățirea modului de acțiune al imunoterapiilor. Credit foto: National Institutes of Health

Oamenii de știință de la Universitatea Toronto au identificat o serie de gene care permit celulelor canceroase să evite sistemul. Aceste descoperiri deschid calea dezvoltării imunoterapiilor care ar fi eficiente pentru populații mai mari de pacienți și pentru diferite tipuri de tumori, notează Medicalxpress.

În ultimul deceniu, diferite tipuri de imunoterapie au devenit forme de tratament destul de eficiente, dar realitatea este că generează răspunsuri durabile doar în cazul unor pacienți și nu pentru toate tipurile de tumori”, spune Jason Moffat, profesor de genetică moleculară la Universitatea din Toronto și autor al studiului.

Studiul a relevat, de asemenea, necesitatea unei noi terapii care să ia în considerare compoziția genetică a tumorilor din cauza mutațiilor din celulele canceroase care pot agrava boala ca răspuns la tratament.

O mai bună înțelegere a cancerului

„Este foarte important să înțelegem la nivel molecular modul în care cancerul își dezvoltă rezistența la imunoterapii pentru a le face mai disponibile publicului. Progresele în abordările genetice sistematice ne-au permis să identificăm genele și căile moleculare care sunt implicate în mod obișnuit în rezistența la terapii”, adaugă Moffat.

În cazul imunoterapiei, celule imune ale unui pacient, cunoscute sub numele de celule T, sunt proiectate pentru a găsi și distruge cancerul, dar rezistența celulelor canceroase a împiedicat folosirea acestei terapii în cazul a mai multor pacienți. „Este o luptă continuă între sistemul imunitar și cancer, în care sistemul imunitar încearcă să găsească și să omoare cancerul, în timp ce sarcina cancerului este să se sustragă acestui proces”, spune Keith Lawson, co-autor al studiului.

Este important să nu identifică doar acele gene care pot regla evaziunea imunitară într-un singur model de cancer, ci ceea ce ne dorim cu adevărat este să descoperim acele gene pe care le putem manipula în celulele canceroase din mai multe modele, deoarece acestea vor deveni ținte terapeutice mult mai bune”, adaugă Lawson.

Cercetătorii au identificat 182 gene care permit evaziunea imunitară a cancerului”, a căror manipulare face celulele fie mai sensibile sau mai rezistente la atacul celulelor T. Printre aceste gene se numără și unele despre care se știe că dezvoltă mutații în cazul pacienților care au încetat să mai răspundă la imunoterapie.

Studiul a fost publicat în Nature.