Home » Stiinta » „Fericirea” a jucat un rol crucial în evoluția dimensiunii creierului uman

„Fericirea” a jucat un rol crucial în evoluția dimensiunii creierului uman

Autor: Ioana Matei 11.01.2020
„Fericirea” a jucat un rol crucial în evoluția dimensiunii creierului uman
Sursa foto: Unsplash

În timpul evoluției umane, dimensiunea creierului a crescut, în special într-o regiune numită neocortex. Această parte a creierului ne permite să vorbim, să gândim și să visăm.

În căutarea cauzelor care au dus la expansiunea neocortexului, cercetătorii de la Institutul Max Planck pentru Biologie Celulară Moleculară și Genetică din Dresda, Germania, alături de colegii de la Spitalul Universitar Carl Gustav Carus, au identificat anterior mai mulți jucători moleculari. Acești jucători acționează de obicei intrinsec în celule progenitoare bazale, celule stem din neocortexul în curs de dezvoltare care au un rol esențial pentru expansiunea sa.

Oamenii de știință relatează acum un nou rol adițional al neurotransmițătorului fericirii, serotonina, care este cunoscut pentru faptul că intervine în creier pentru satisfacție, optimism și încrederea în sine. Acesta acționează extrinsec drept un factor de creștere pentru celule progenitoare bazale în neocortexul uman în curs de dezvoltare, dar nu și în cazul șoarecilor. În urma acestei noi funcții, serotonina derivată din placentă a contribuit cel mai probabil la expansiunea evoluționară a neocortexului uman.

Serotonina, neurotransmițătorul fericirii

Echipa de cercetători de la Institul Max Planck a investigat cauza expansiunii evoluționare a neocortexului uman de mai multe ori. Totuși, un studiu recent s-a concentrat pe rolul jucat de neurotransmițătorul serotonină în acest proces. Serotonina este deseori numită neurotransmițătorul fericirii pentru că transmite mesaje între celule nervoase care contribuie la fericire și starea de bine. Cu toate acestea, rolul potențial al unor astfel de neurotransmițători în timpul dezvoltării creierului nu a fost explorat îndeaproape. În embrionul în curs de dezvoltare, placenta produce serotonină, care apoi ajunge în creierul prin circulația sângelui. Acest lucru este adevărat în cazul oamenilor, dar și a șoarecilor. Însă, funcția serotoninei derivate de placentă în creierul în curs de dezvoltare nu este cunoscută.

Unul dintre oamenii de știință de la Institul Max Planck, Lei Xing, a fost curios să analizeze rolul neurotransmițătorilor în creierul în curs de dezvoltare. „Serotonina trebuie să se atașeze de receptorul HTR2A pentru a activa semnale. Așa că m-am întrebat dacă acest receptor ar putea fi răspunsul la întrebarea de ce oamenii au un creier mai mare”, a explicat Xing.

O reacție în lanț, declanșată de serotonină

„Într-adevăr, am descoperit că serotonina, prin activarea acestui receptor, a cauzat o reacție în lanț care a rezultat în producerea mai multe celule progenitoare bazale în creierul în curs de dezvoltare. Mai multe astfel de celule cresc apoi producerea de neuroni corticali, care astfel duce la un creier mai mare”, a adăugat Xing, potrivit MedicalXpress.

„În concluzie, studiul nostru dezvăluie un nou rol al serotoninei care funcționează ca un factor de creștere pentru celule progenitoare bazale în creierul foarte dezvoltat, în special cel uman. Datele noastră implică serotonina în expansiunea neocortexului în timpul dezvoltării și evoluției umane”, a declarat Wieland Huttner, cercetătorul care a coordonat studiul.

Studiu. Creierul nou-născuților nu este îndeajuns de dezvoltat pentru a procesa emoțiile