Home » Stiinta » Astronomii au studiat o exoplanetă  ”care nu ar trebui să existe”

Astronomii au studiat o exoplanetă  ”care nu ar trebui să existe”

Adrian Popovici 10.29.2020
Astronomii au studiat o exoplanetă  ”care nu ar trebui să existe”
LTT 9779b a fost descoperită recent, aflându-se la doar 260 ani-lumină. Credit foto: Universitatea Kansas

LTT 9779b a fost descoperită recent, aflându-se la doar 260 ani-lumină.

Descoperirea exoplanetei LTT 9779b a fost anunțată pentru prima dată în urmă cu o lună. La doar 260 de ani lumină distanță, planeta a fost imediat identificată drept un candidat excelent pentru studiul ulterior al atmosferei sale neobișnuite, dar se pare că oamenii de știință au început deja să colecteze informații prețioase despre aceasta, notează Science Alert.

LTT 9779b este puțin mai mare decât Neptun, orbitând o stea asemănătoare Soarelui, detalii care ar face ca această planetă să nu iasă în evidență. Dar două aspecte despre această planetă sunt cu adevărat ciudate, este atât de aproape de steaua ei, încât o orbitează o dată la 19 ore; și, în ciuda căldurii arzătoare la care trebuie să fie supusă în acea proximitate, LTT 9779b are încă o atmosferă substanțială.

Observațiile cu infraroșu colectate de telescopul spațial Spitzer, acum retras din activitate, au inclus steaua gazdă a planetei, iar astronomii au analizat acum aceste date, publicându-și rezultatele în câteva studii.

Profilul termic al planetei LTT 9779b

Un astfel de studiu,realizat de către o echipă condusă de astronomul Ian Crossfield de la Universitatea din Kansas a descris profilul de temperatură al LTT 9779b. „Pentru prima dată, am măsurat lumina care vine de pe această planetă care nu ar trebui să existe”, a spus dr. Crossfield.

Această planetă este atât de intens iradiată de steaua ei încât temperatura sa este de peste 1.650 grade Celsius, iar atmosfera sa s-ar fi putut evapora în întregime. Cu toate acestea, observațiile realizate cu datele oferite de  telescopul Spitzer ne arată atmosfera prin lumina infraroșie pe care o emite planeta”

Crossfield și echipa sa au studiat curba de fază a exoplanetei în lumină infraroșie. Deoarece energia termică este emisă ca radiație infraroșie, lumina din această lungime de undă ne poate indica temperatura obiectelor cosmice la mulți ani-lumină distanță.

Sistemul este orientat în așa fel încât planeta poate să treacă între noi și stea, oferindu-ne o imagine panoramică clară atât ale părților lumina și întunecate ale acesteia. Astfel, pentru a calcula temperatura exoplanetei, astronomii pot folosi variațiile din lumina venită de la steaua LTT 9779.

Atmosfera planetei LTT 9779b

„Planeta este mult mai răcoroasă decât ne-am așteptat, ceea ce sugerează că reflectă o mare parte din lumina stelei care o lovește, probabil din cauza norilor care apar în timpul zilei”, a declarat astronomul Nicolas Cowan de la Universitatea McGill din Canada.

„De asemenea, planeta nu transportă prea multă căldură spre noapte, dar credem că înțelegem că: lumina solară este, probabil, absorbită în atmosferă superioară, de unde energia este radiată rapid înapoi în spațiu”.

Pentru a testa în continuare atmosfera LTT 9779b, dr. Diana Dragomir și echipa acesteia s-au concentrat asupra eclipselor secundare, care au loc când planeta trece în spatele stelei. Acest lucru are ca rezultat o diminuare mai slabă a luminii sistemului decât atunci când planeta trece în fața stelei, dar această diminuare mai slabă îi poate ajuta pe cercetători să înțeleagă structura termică a atmosferei unei exoplanete.

Cercetătorii subliniază faptul că această planetă este unică și că simpla prezență a unei atmosfere în aceste condiții extreme reprezintă o curiozitate pe care o studiază folosind date strânse și de alte telescoape. Cercetătorii au combinat datele secundare ale eclipsei Spitzer cu datele de la telescopul spațial NASA, TESS. Acest lucru le-a permis să obțină un spectru de emisii din atmosfera LTT 9779b; adică lungimile de undă ale luminii absorbite și amplificate de elementele din ea. Au descoperit că unele lungimi de undă erau absorbite de molecule de monoxid de carbon, cel mai probabil.