Home » Stiinta » Noi detalii despre 16 Psyche, asteroidul care valorează mai mult decât întreaga economie a Pământului

Autor: Ioana Matei 11.03.2020
Asteroidul 16 Psyche ar putea fi alcătuit în întregime din fier și nichel. Sursa foto: Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech

Un asteroid extrem de rar se află între Marte și Jupiter, iar roca spațială valorează mai mult decât întreaga economie a planetei noastre. Acum, Telescopul Spațial Hubble ne oferă detalii noi despre obiectul care valorează aproximativ 10.000 de cvadrilioane de dolari.

Un nou studiu publicat în The Planetary Science Journal dezvăluie mai multe detalii ca niciodată despre misteriosul asteroid 16 Psyche, unul dintre cele mai masive obiecte din centura de asteroizi a sistemului solar, care orbitează între Marte și Jupiter, la o distanță de 370 de milioane de kilometri depărtare de Pământ. Asteroidul are un diametru de peste 200 de km, aproape la fel ca statul american Massachusetts.

Majoritatea asteroizilor sunt compuși din rocă și gheață. Însă, 16 Psyche este dens și alcătuit în mare parte din metal, cel mai probabil fiind miezul unei planete care nu a reușit să se formeze, o așa-numită „protoplanetă”, al cărei miez a fost expus în urma unor coliziuni.

Cum ar fi apărut asteroidul 16 Psyche

Noul studiu oferă primele observații ultraviolete (UV) cu obiectul ceresc. Noile date dezvăluie că asteroidul ar putea fi compus aproape în totalitate din fier și nichel, elemente găsite în miezul dens al planetelor.

„Am văzut meteoriți aproape în întregime din metal, însă Psyche ar putea fi unic pentru că ar putea fi un asteroid compus în totalitate din fier și nichel. Pământul are un miez metalic, o manta și o scoarță. Este posibil ca în timp ce o protoplanetă Psyche se forma, aceasta ar fi fost lovită de un alt obiect din sistemul nostru solar și și-a pierdut mantaua și scoarța”, a explicat dr. Tracy Becker, autorul principal al studiului.

„Am reușit să identificăm pentru prima oară pe un asteroid ceea ce credem că sunt benzi ultraviolete de absorbție a oxizilor de fier. Acest lucru indică faptul că oxidarea are loc pe asteroid, ceea ce ar putea fi rezultatul vântului solar care lovește suprafața”, a mai adăugat Becker.

NASA va lansa în 2022 o misiune către 16 Psyche

Asteroizii metalici sunt rari, așa că Psyche oferă cercetătorilor o oportunitate palpitantă de a studia interiorul unei planete. În 2022, NASA are de gând să lanseze o navă spațială fără echipaj către Psyche, la bordul rachetei SpaceX Falcon Heavy, pentru a studia asteroidul în încercarea de a-i înțelege istoria. Aceasta va fi prima oară când o misiune spațială va vizita un corp făcut în întregimi din metal, potrivit CBS News.

Nava va ajunge la asteroid în ianuarie 2026 și îl va studia timp de doi ani. Liderul misiunii de la Arizona State University estimează că doar fierul din interior ar putea valora în ziua de azi 10.000 de cvadrilioane de dolari.

NASA va folosi Falcon Heavy al SpaceX pentru a lansa misiunea către asteroidul Psyche