Home » Știință » Astronomii au observat un sistem protoplanetar neobișnuit

Astronomii au observat un sistem protoplanetar neobișnuit

Acest sistem stelar pare că și-a rupt propriul disc protoplanetar, inelul de materiale care se adună treptat pentru a forma planete. Credit foto: Captura video YouTube
Publicat: 10.09.2020

Un nor de praf și gaze care se învârte în jurul unui sistem stelar relativ nou, aflat la 1.300 de ani lumină distanță, prezintă un disc protoplanetar neobișnuit, care înconjoară cele trei stele din interior. Astronomii explică faptul că discul protoplanetar a început să formeze trei inele distincte în jurul stelelor, notează Science Alert.

Aceasta este prima dată când un sistem atât de complicat a fost descoperit cu ajutorul observațiilor directe. Deși matricea observatorul ALMA a efectuat cea mai detaliată observare a sistemului până acum, nu este încă clar cum s-a produs distorsionarea discului.

Sistemul solar GW Orionis

Sistemul, denumit de cercetători GW Orionis, este situat la aproximativ 1.300 de ani lumină distanță de Terra, în constelația Orion. Este compus din două stele, blocate pe orbită una în jurul celeilalte la o distanță de aproximativ o unitate astronomică, distanța medie dintre Pământ și Soare, cu o a treia stea care orbitează perechea pe o orbită nealiniată la o distanță de opt unități astronomice.

În jurul tuturor celor trei stele, gigantul nor protoplanetar de praf și gaz se agită, cu inelele la distanțe de 46, 185 și 340 de unități astronomice de centrul sistemului. Acel inel exterior este cel mai mare pe care oamenii de știință l-au observat vreodată într-un sistem protoplanetar. Raportat la scara Sistemului Solar, distanța medie dintre Pluto și Soare este de 39,5 unități astronomice.

Discurile protoplanetare, așa cum sugerează și numele, sunt materialul din care se formează planetele în jurul unei stele. Acestea se formează în jurul unei stele tinere, care a acumulat materiale și care a început deja procesele de fuziune nucleară. Când acest proces de formare este complet, materialul rămas din disc începe să se aglomereze și în cele din urmă formează planete și alte corpuri minore. De aceea, în sistemele planetare precum sistemul nostru solar, planetele și centurile de rocă sunt aliniate mai mult sau mai puțin de-a lungul unui plan plat, încercuind ecuatorul stelei.

Totuși, în jurul sistemelor de stele multiple, planul pe care se află planetele este adesea nealiniat cu orbitele stelelor sale. Studierea discurilor protoplanetare din jurul mai multor astfel de sisteme stelare îi poate ajuta pe cercetători să înțeleagă cum se produce această situație.

„Am fost surprinși să vedem nealinierea a inelului interior”, a spus astronomul Jiaqing Bi de la Universitatea Victoria din Canada. „Dar situația ciudată din disc este confirmată de un model pe care ALMA l-a măsurat în gazul discului”.

Din fericire, deși dezalinierea a fost descoperită abia recent, GW Orionis a fost monitorizată din 2008, iar a treia stea din sistem a fost descoperită în 2011. Asta le oferă cercetătorilor câțiva ani de date din care să reconstruiască orbitele sistemului. Folosind simulări 3D ale sistemului solar, astronomii au descoperit că influențele gravitaționale conflictuale ale stelelor de-a lungul diferitelor planuri au fost capabile să producă ruptura de disc pronunțată văzută în discul protoplanetar al GW Orionis.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal Letters și Science.