Home » Știință » Cazurile ușoare de COVID-19 și asimptomatice au o imunitate la virus pe termen lung

Publicat: 30.12.2020

Noile cercetări vin cu vești bune despre cât de mult ar putea dura imunitatea împotriva COVID-19 la persoanele care au suferit forme ușoare ale infecției sau au fost asimptomatice.

Într-un nou studiu, oamenii de știință au raportat că 89% dintre lucrătorii din domeniul sănătății aveau încă anticorpi de neutralizare a virusului SARS-Cov-2 la 16 până la 18 săptămâni după infecție, în timp ce majoritatea aveau celule T capabile să recunoască părți diferite multiple ale coronavirusului.

Rezultatele noului studiu sunt mai mult sau mai puțin în concordanță cu cercetările anterioare pe această chestiune.

Deși este neclar cât durează imunitatea în acest moment – până acum, majoritatea studiilor au testat pacienții vindecați doar la câteva luni după infecție – noua cercetare oferă date încurajatoare că răspunsul imun la SARS-CoV-2 în cazul infecțiilor asimptomatice ar putea să nu fie de scurtă durată, precum se temeau unii. Totodată, este o veste bună în contextul eforturilor de vaccinare care se desfășoară în prezent în diverse părți ale lumii.

„În cele din urmă, iată dovezile anticorpilor de durată și ale imunității celulelor T la SARS-CoV-2 pe care mulți le așteptau”, a afirmat Áine McKnight, autor al studiului și profesor de patologie virală la Institutul Blizard de la Universitatea Queen Mary din Londra, potrivit IFL Science.

90% dintre cazurile analizate au dobândit imunitate puternică după infecția COVID-19

Dr. Corinna Pade, autor al studiului și cercetător postdoctoral la Queen Mary, a afirmat la rândul ei că un număr remarcabil de aproximativ 90 la suta dintre indivizi au anticorpi puternici care împiedică intrarea virusului, împreună cu răspunsurile celulelor T la diferite părți ale virusului.

„Este o descoperire importantă, deoarece simptomele ușoare sau chiar absente ale COVID-19 sunt foarte frecvente și reprezentative pentru majoritatea infecțiilor din comunitate. Astfel de răspunsuri imune abundente dau, de asemenea, speranță pentru eficacitatea pe termen lung a vaccinurilor”, a explicat ea.

Cercetătorii au studiat răspunsurile anticorpilor și celulelor T ale 136 de lucrători medicali din spitalele din Londra, dintre care 76 au prezentat o infecție asimptomatică sau ușoară cu SARS-CoV-2.

Răspunsul imun la COVID-19, precum în cazul oricărei boli, este ca o orchestră extrem de complexă de mai multe tipuri diferite de celule ale sistemului imunitar și anticorpi. În termeni simpli, poate fi redus la două tipuri importante de celule albe din sânge: celulele B, care produc anticorpi pentru a identifica și neutraliza un agent patogen, și celulele T care sunt implicate în imunitatea mediată de celule, inclusiv distrugerea directă a celulelor infectate.

Răspunsul imun la COVID-19 diferă de la om la om

În mod interesant, aceste noi rezultate au constatat că răspunsurile imune ale oamenilor diferă după o infecție COVID-19.

Studiul a descoperit că mulți dintre participanți au avut anticorpi neutralizanți „discordanți” și răspunsuri ale celulelor T, ceea ce înseamnă că peste jumătate dintre indivizii studiați au avut o imunitate puternică a celulelor T, dar un răspuns slab al anticorpilor sau invers. De asemenea, cercetătorii au descoperit că persoanele cu simptome mai „clasice” ale COVID-19, cum ar fi tuse uscată și febră, au mai multe șanse de a avea răspunsuri puternice ale celulelor T.

Pe de altă parte, persoanele cu puține simptome sau deloc au avut tendința de a avea o imunitate mai slabă a celulelor T decât în cazul infecției simptomatice, dar răspunsuri similare ale anticorpilor neutralizanți.

Sunt necesare studii suplimentare înainte ca oamenii de știință să poată ajunge la concluzii solide cu privire la imunitatea pe termen lung după infecția COVID-19, dar datele din prezent îi fac pe mulți cercetători să spere că oamenii sunt capabili să aibă un răspuns imun destul de robust și de durată la SARS -CoV-2, indiferent dacă se obține prin infectarea în mod natural sau prin vaccin.

Studiul care a detaliat că persoanele cu forme ușoare de COVID-19 sau asimptomatice dobândesc o imunitate la virus pe termen lung a fost publicat în revista Science Immunology.

O femeie din Singapore a născut un bebeluş cu anticorpi împotriva noului coronavirus