Home » Stiinta » Gemenii identici nu sunt 100% identici din punct de vedere genetic

Gemenii identici nu sunt 100% identici din punct de vedere genetic

Autor: Ioana Matei 01.13.2021
Gemenii identici nu sunt 100% identici din punct de vedere genetic
Sursa foto: Unsplash

Diferențele genetice dintre gemenii identici pot apărea foarte devreme în timpul dezvoltării embrionice, potrivit unui studiu recent.

Cercetătorii spun că acest aspect are implicații pentru modul în care acești frați ajută oamenii de știință să descopere efectele fenomenului „natură versus educație” (nature vs. nurture).

Gemenii identici (sau monozigoți) provin dintr-un singur ovul fecundat care se împarte în două, iar acestea sunt subiecte importante pentru că deocamdată oamenii de știință cred că gemenii au diferențe genetice minime. De asemenea, asta înseamnă că atunci când apar diferențele fizice și comportamentale factorii de mediu sunt considerați a fi cea mai probabilă cauză.

Însă, noul studiu publicat în jurnalul Nature Genetics sugerează că rolul factorilor genetici în formarea acestor diferențe a fost subestimat.

„Concluzia aceasta este extraordinar de periculoasă”

„Modelul clasic a presupus folosirea gemenilor identici pentru separarea influenței genetice versus mediul în analiza bolilor. Așadar, dacă observăm gemeni crescuți separat, iar unul dintre ei a dezvoltat autism, interpretarea clasică a fost că boala a fost cauzată de mediul înconjurător. Însă, concluzia aceasta este extraordinar de periculoasă”, a explicat Kari Stefansson, director al deCODE genetic din Islanda, parte din compania farmaceutică americană Amgen.

Stefansson și echipa sa au secvențiat genomurile a 387 de perechi de gemeni individuali și părinții acestora, pentru a monitoriza mutațiile genetice.

Oamenii de știință au măsurat mutațiile care apar în timpul dezvoltării embrionare și au descoperit că gemenii identici diferă diferă în medie cu 5,2 mutații ale dezvoltării timpurii. În cazul a 15% dintre gemeni, numărul mutațiilor diferite a fost mai crescut.

Termenul „identic” pare să fie înșelător

Atunci când o mutație apare în primele săptămâni ale dezvoltării embrionare, este de așteptat ca mutația să fie răspândite la celulele ambilor indivizi și la cele ale copiilor lor, scrie Science Alert.

Spre exemplu, în cazul uneia dintre perechile de gemeni studiate, o mutație a fost prezentă în toate celulele unuia dintre indivizi, ceea ce înseamnă că a apărut foarte devreme în dezvoltare, însă nu și toate celulele celuilalt individ. Stefansson a spus că din masa inițială care urmează să formeze indivizii, „unul dintre gemeni este alcătuit din descendenții celulei în care a avut loc mutație și nimic mai mult”, în timp ce al doilea individ nu este alcătuit la fel.

„Aceste mutații sunt interesante pentru că ne permit să începem să explorăm modul în care apar gemenii. I-aș numi mai degrabă gemeni monozigoți decât identici”, a mai spus Stefansson.

Așadar, având în vedere diferențele genetice descoperite recent, termenul „identic” pare să fie înșelător.

Un mormânt descoperit pe malul Dunării a dezvăluit cei mai vechi gemeni identici cunoscuți până acum