Home » Istorie » Un mormânt descoperit pe malul Dunării a dezvăluit cei mai vechi gemeni identici cunoscuți până acum

Autor: Ioana Matei 11.15.2020
Sursa foto: Natural History Museum Vienna Facebook

Un mormânt antic din Austria ar putea reprezenta cea mai veche înmormântare cunoscută a unor gemeni, au descoperit oamenii de știință.

Mormântul vechi de 31.000 de ani datează din Epoca de Piatră târzie. Unul dintre bebeluși a murit la scurt timp după ce a fost născut, în timp ce fratele lui geamăn a trăiat în jur de 50 de zile sau doar 7 săptămâni, potrivit analizelor desfășurate de arheologi.

Un al treilea bebeluș, de trei luni, îngropat la 1,5 metri depărtare de gemeni era cel mai probabil un verișor. Cercetările au fost publicate în jurnalul Communications Biology.

Nu erau doar gemeni, ci gemeni identici

Oamenii de știință au găsit mormântul gemenilor la situl arheologic Krems-Wachtberg, în apropiere de Dunăre și centrul orașului Krems în 2005. Rămășițele gemenilor erau acoperite cu ocru, un pigment roșiatic folosit deseori în timpul înmormântorilor antice din lume. Înmormântarea dublă mai conținea și 53 de mărgele făcute din fildeș de mamut și un dinte incisiv de vulpe și trei moluște perforate, care cel mai probabil erau pandantive. De asemenea, un omoplat de mamut pus deasupra mormântului proteja corpurile mici.

Noul studiu este primul care folosește ADN antic pentru a confirma gemeni în cercetări arheologice, au spus oamenii de știință. Însă, aceștia nu erau doar gemeni, ci gemeni identici.

Aceasta este „cea mai veche dovadă a unei nașteri de gemeni”, a spus Ron Pinhasi, cercetător senior al studiului și profesor la Universitatea din Viena. Cercetătorii nu știu cât de obișnuite erau nașterile de gemeni în timpul acelei perioade, însă în zilele noastre gemenii apar în aproximativ 1 din 85 de nașteri, în timp ce gemenii identici sunt mai rari, aparând în 1 din 250 de nașteri.

Cine era al treilea bebeluș găsit în mormânt

O analiză genetică al celui de-al treilea bebeluș a dezvăluit că acesta era o rudă de gradul al treilea, cel mai probabil un verișor, au mai spus cercetătorii, potrivit Live Science.

Descoperirile confirmă practica cultural-istorică a redeschiderii unei mormânt cu scopul de a desfășura o nouă înmormântare, care nu a mai fost documentată până în acum într-un mormânt din Paleolitic.

Oamenii de știință nu știu cu certitudine cum au murit bebelușii, însă decesele au fost cu siguranță evenimente dureroase pentru grupul de vânători, care și-au stabilit așezarea și și-au îngropat copiii pe malul Dunării cu mult timp în urmă.

Arheologii au descoperit monumente care ar fi fost construite de „Oamenii Norilor”, în vârful unui munte din Mexic