Home » Știință » Cercetătorii au reușit să leviteze obiecte doar cu ajutorul luminii. Adevăratul motiv pentru interesul față de această tehnologie

Sursa foto: University of Pennsylvania/ Twitter
Publicat: 21.02.2021

Cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania, SUA, au reușit să leviteze două plăcuțe mici din plastic folosind doar lumină.

Cu ajutorul energiei de la un set de lumini LED situate într-o încăpere vidată, echipa a reușit să „ademenească” două plăcuțe mici să leviteze, reușita fiind impresionantă pentru că oamenii de știință nu au mai reușit până acum să cauzeze un obiect atât de mare să plutească doar cu ajutorul luminii.

„Când cele două mostre s-au ridicat, toți am fost uimiți”, a explicat Mohsen Azadi, de la Universitatea din Pennsylvania (UPenn).

Totuși, dacă speri să poți achiziționa cât mai curând un „covor fermecat” alimentat de lumină, va trebui să mai aștepți. Cercetătorii sunt mai mult interesați de folosirea tehnologiei pentru cercetarea mezosferei, regiunea din atmosferă care este foarte dificil de studiat.

De ce este NASA interesată de tehnologia cu levitație?

„Uneori mai este numită, în glumă, ignorosferă. Pur și simplu nu avem acces la această regiune. Poți trimite o rachetă timp de câteva minute, însă este foarte diferit să poți desfășura măsurători folosind baloane sau avioane”, a spus Igor Bargatin, profesor de inginerie mecanică la UPenn.

Însă, având în vedere reușita recentă, cercetătorii speră să poată dezvolta un sistem de zbor care poate transporta senzori minusculi în mezosferă cu ajutorul tehnologiei de levitație alimentată prin lumină.

Până și NASA este interesată de posibilele aplicații ale tehnologiei în cazul cercetărilor pe Marte, în special având în vedere că presiunea din atmosfera marțiană este similară cu mezosfera Terrei, astfel că există posibilitatea ca mici senzori care pot levita cu ajutorul luminii ar putea ajuta la colectarea datelor despre temperatură și compoziție.

„Ar fi de-a dreptul fantastic”

„Ai putea să decolezi o dată pe zi, să ajungi acolo și apoi să te întorci și să aterizezi cu mica ta sonda marțiană. Nu avem acele informații despre Marte. Ar fi de-a dreptul fantastic”, a spus Paul Newman, om de știință la Centrul pentru Zbor Spațial Goddard de la NASA, potrivit Futurism.

Însă, până atunci, va trebui să ne mulțumim cu elicopterul spațial care va decola de pe suprafața marțiană în curând.

Blana ornitorincului strălucește în nuanțe de verde sub lumina ultravioletă. Cum au descoperit cercetătorii trăsătura rară