Home » Stiinta » Fizicienii au reușit să depoziteze și să transporte lumina

Fizicienii au reușit să depoziteze și să transporte lumina

Autor: Adrian Popovici 10.20.2020
Fizicienii au reușit să depoziteze și să transporte lumina
Cercetătorii explică faptul că au reușit să captureze și să transporte fotoni la o distanță de aproximativ 1,2 milimetri. Credit foto: Pixabay

O echipă de fizicieni germani a reușit să stocheze lumina și să o elibereze controlat la 1,2 milimetri distanță, fără a o modifica în acest proces.

Este un concept simplu, dar extrem de dificil de realizat. Pentru a face acest lucru, echipa de la Universitatea Johannes Gutenberg din Mainz (JGU) a trebuit să răcească atomii de rubidiu-87 până aproape de zero aproape, notează Futurism.

O reușită în lumea științifică

„Am depozitat lumina punând-o într-o valiză ca să spunem așa, doar că în cazul nostru valiza era alcătuită dintr-un nor de atomi reci”, a declarat Patrick Windpassinger, profesor la JGU și cercetătorul șef al studiului. „Am mutat valiza pe o distanță scurtă și apoi am eliberat lumina”, mai adaugă acesta.

Experimentul ar putea pune bazele unei noi ere în calculul cuantic, deoarece în unele sisteme stocarea datelor necesită captarea și manipularea informațiilor cuantice purtate de lumină. Această reușită este foarte interesantă nu doar pentru fizică în general, ci și pentru comunicarea cuantică, deoarece lumina nu este foarte ușor de captat și de transporta în altă parte într-un mod controlat și asta deoarece, de obicei, aceasta se pierde”, explică cercetătorul.

Acest nou studiu se bazează pe cercetările anterioare în care aceeași echipă a reușit să transporte atomi reci de-a lungul unei „benzi transportoare optice” produsă de două fascicule de lasere. Echipa speră că cercetările lor ar putea duce într-o bună zi la crearea unor soluții de stocarea a datelor bazate pe lumină, iar acestea s-ar putea dovedi extrem de utile pentru rețelele de comunicații cuantice.

Studiul a fost publicat în Physical Review Letters.