Home » Știință » Ce s-ar întâmpla dacă oxigenul de pe Terra ar scădea

Ce s-ar întâmpla dacă oxigenul de pe Terra ar scădea

Publicat: 08.03.2021

Momentan, viața prosperă pe planeta noastră bogată în oxigen, însă Terra nu a fost întotdeauna așa. Oamenii de știință au prezis că, în viitor, atmosfera va reveni la o stare anterioară. Nivelul de metan va crește și cel de oxigen va scădea.

Acest eveniment va avea loc cel mai probabil peste miliarde de ani. Însă, atunci când acea schimbare se va produce, totul se va întâmpla destul de rapid, sugerează un nou studiu. Schimbarea va readuce Pământul la o stare anterioară, cunoscută drept Marele Eveniment de Oxidare, din urmă cu 2,4 miliarde de ani.

Mai mult, cercetătorii din spatele studiului au spus că oxigenul atmosferic este puțin probabil să fie o trăsătură permanentă a lumilor locuibile în general, fapt ce are implicații majore pentru eforturile noastre de a detecta semne de viață în Universul îndepărtat.

Când va avea loc scăderea oxigenului pe Pământ

„Modelul nostru prezice că o dezoxigenare a atmosferei, cu o scădere dramatică a dioxidului de carbon atmosferic similară cu Pământul din Arhaic, va fi declanșată cel mai probabil înainte de începutul efectului de seră din sistemul climatic și înainte de pierderea semnificativă a apei de suprafață din atmosferă”, au scris cercetătorii.

Acel moment va însemna sfârșitul omenirii, dar și pentru majoritatea formelor de viață care depind de oxigen pentru a supraviețui, așa că să sperăm că vom afla cum să plecăm de pe Terra în următorii ani.

„Scăderea oxigenului este foarte, foarte extremă”

Oamenii de știință au prezis anterior că o creștere a radiațiilor solare ar șterge oceanele de pe fața planetei în următoarele 2 miliarde de ani, însă, noul model, bazat pe media a 400.000 de simulări, a dezvăluit că o reducere a oxigenului va fi evenimentul care va omorî mai întâi formele de viață.

„Scăderea oxigenului este foarte, foarte extremă. Vorbim despre 1 milion de ori mai puțin oxigen decât există în zilele noastre”, a explicat Chris Reinhard, om de știință la Institutul de Tehnologie din Georgia, SUA, citat de Science Alert.

„Pământul va fi probabil o lume cu forme de viață anaerobe”

Potrivit calculelor desfășurate de Reinhard și omul de știință Kazumi Ozaki, de la Universitatea Toho din Japonia, istoria bogată în oxigen a Pământului ar putea dura în jur de 20 – 30% din durata de viață a planetei per ansamblu, iar viața microbiană va continua să existe mult timp după ce omenirea va dispărea.

„Atmosfera după marea dezoxigenare este caracterizată de un nivel crescut de metan. Totodată, va avea niveluri scăzute de CO2 și stratul de ozon nu va mai exista. Pământul va fi probabil o lume cu forme de viață anaerobe”, a precizat Ozaki.

A fost identificat un organism care nu are nevoie de oxigen pentru a supravieţui