Home » Știință » Cercetătorii ar fi aflat în sfârșit ce respirau formele de viață de pe Pământ înainte de apariția oxigenului

Sursa foto: Nature
Publicat: 03.10.2020

În urmă cu miliarde de ani, cu mult timp înainte ca oxigenul să fie disponibil, renumitul arsen ar fi fost compusul chimic care a dat viața planetei noastre.

În deșertul Atacama din Chile, într-un loc numit Laguna La Brava, oamenii de știință au studiat un înveliș purpuriu de microbi fotosintetici care trăiesc într-un lac hipersalin, acesta neavând niciodată oxigen.

„Lucrez cu astfel de straturi microbiene de aproape 35 de ani. Acesta este singurul sistem de pe Pământ unde am putut găsi un astfel de strat care funcționează în absența totală a oxigenului”, a explicat Pieter Visscher, om de știință și geolog la Universitatea din Connecticut.

Cum a ajuns arsenul pe lista posibililor înlocuitori ai oxigenului

Straturile microbiene, care se fosilizează în stromatolite, au fost abundente pe Pământ de cel puțin 3,5 miliarde de ani, și totuși, pentru primul miliard de ani de existență, nu a existat oxigen pentru fotosinteză.

Cum anume au supraviețuit acest forme de viață în astfel de condiții extreme nu se știe, însă după ce au analizat stromatolitele și extremofilele din zilele noastre, oamenii de știință au descoperit câteva posibilități.

Deși fierul, hidrogenul și sulful au fost propuși ca posibili înlocuitori ai oxigenului, abia după descoperirea lacurilor hipersaline Searles și Mono din California a ajuns și arsenul pe lista candidaților.

Căutarea vieții pe Marte ar trebui să includă și căutarea de arsen

De atunci, stromatolitele din vestul Australiei au dezvăluit că blocarea luminii și a arsenului era cândva o modalitate de fotosinteză în Precambrian. De asemenea, anul trecut, oamenii de știință au descoperit o formă abundentă de viață în Oceanul Pacific, care respiră arsen. Chiar și formele de viață de la La Brava sunt asemănătoare cu o bacterie numită Ectothiorhodospira sp., care a fost descoperită recent într-un lac bogat în arsen din Nevada

Dacă au oamenii de știință au dreptate, ar trebui să ne extindem căutările pentru organismele vii și în alte locuri, scrie Science Alert.

„Atunci când caută dovezi ale vieții pe Marte, oamenii de știință se uită la fier, însă probabil că ar trebui să caute și arsen”, a mai adăugat Visscher.

A fost creată o nouă metodă de identificare a oxigenului în atmosfera exoplanetelor