Home » Știință » Cercetătorii au descoperit o forță a naturii necunoscută până acum care determină forma tuturor lucrurilor ascuțite

Publicat: 04.04.2021

Oamenii de știință au identificat o nouă regulă de creștere care conturează forma și dezvoltarea structurilor ascuțite biologice din animale și plante, precum dinți, coarne, gheare, ciocuri și țepi.

Noul tipar este o forță a naturii necunoscută până acum. Cercetătorii au numit descoperirea „cascada puterii”, o lege matematică descoperită în natură care determină creșterea și evoluția unei familii de forme numite „conuri de putere”.

„Diversitatea animalelor și plantelor care urmează această regulă este covârșitoare. Am fost destul de șocați atunci când am descoperit-o aproape oriunde ne-am uitat, atât la animale vii cât și la cele dispărute de milioane de ani”, a explicat Alistair Evans, biolog evoluționar la Universitatea Monash din Australia.

Cu sute de ani în urmă, un alt om de știință avea aceleași preocupări

Evans s-a concentrat mai ales pe evoluția morfologică și funcțiile corpului. Uneori a analizat trăsăturile remarcabile ale creaturilor individuale, alteori un tipar similar în rândul mai multor organisme.

Cu sute de ani în urmă, un alt om de știință avea aceleași preocupări. Sir Christopher Wren, celebrul arhitect și polimat englez, a propus că formele cochiliilor de melci erau determinate de matematica spiralelor logaritmice, prin care o latură a structurii crește mai rapid decât alta.

Câteva secole mai târziu, Evans a avut o idee similară, însă a descoperit o nouă regulă de creștere care se bazează pe o nouă formă, „conul de putere”, care este generată atunci când rata de creștere radială este inegală cu rata de creștere în lungime.

O formulă matematică simplă care stă la baza formei dinților

„Caut de mulți ani un tipar în creșterea dinților. Am analizat sute de dinți și am măsurat modul în care devin mai lați și mai lungi. Acum, eu și echipa mea am identificat o formulă matematică simplă care stă la baza formei dinților”, a explicat Evans, citat de Science Alert.

Noua descoperire înseamnă că vom putea să măsurăm vârsta animalelor cu ajutorul formei dinților. Astfel, reconstruirea formei ar putea indica timpul necesar de creștere. De asemenea, formula matematică ar putea anticipa procese evoluționare viitoare.

Un studiu recent a dezvăluit ce unealtă foloseau neanderthalienii pentru a-și curăța dinții