Home » Știință » Astronomii chinezi au detectat emisii de raze gamma de la o rămășiță de supernovă

Credit foto: Xiang si Jiang, 2021
Publicat: 11.04.2021

Folosind telescopul spațial Fermi Gamma-ray de la NASA, astronomii chinezi au detectat emisii semnificative de raze gamma GeV de la o rămășiță de supernovă (SNR) cunoscută sub numele de G272.2-3.2.

SNR-urile sunt structuri difuze, care se extind în urma exploziei unei supernove. Ele conțin material care provine de la explozie și alte materiale interstelare care au fost măturate de trecerea undei de șoc.

Studiile privind resturile de supernovă sunt importante pentru astronomi, deoarece joacă un rol esențial în evoluția galaxiilor. Ele dispersează elementele grele rezultate din explozia supernovei în mediul interstelar (ISM). De asemenea, furnizează energia necesară pentru încălzirea ISM. Rămășițele supernovelor sunt considerate a fi responsabile pentru accelerarea razelor cosmice galactice.

G272.2-3.2 este o rămășiță de supernovă (SNR) detectată în 1994 de ROSAT, un satelit cu raze X. Observațiile acestei surse au arătat că este un compozit termic datorită emisiilor sale termice și caracteristicilor morfologice. Se estimează că distanța până la ea este de 6.500 de ani lumină.

Studiile au adus rezultate promițătoare

Până în prezent, nu a fost detectată nicio emisie semnificativă de raze gamma de la G272.2-3.2. Astronomii Yun-Chuan Xiang și Ze-Jun Jiang, de la Universitatea Yunnan din China, au efectuat recent o cercetare pentru astfel de emisii, care a adus rezultate promițătoare.

Prin analiza noastră preliminară, am găsit o posibilă radiație gamma cu raze Gamma GeV în regiunea SNR G272.2-3.2 prin verificarea hărților statistice de testare (TS). Acest lucru ne-a inspirat să explorăm în continuare caracteristicile sale relative în banda energetică GeV”, au scris astronomii în lucrare.

Credit foto: Xiang si Jiang, 2021

Analizând datele din mai mult de 12 ani de observații cu telescopul spațial Fermi, cercetătorii au identificat o emisie semnificativă de raze gamma de la G272.2-3.2 în banda de energie 0.2-500 GeV. Amploarea emisiilor s-a dovedit a fi în concordanță cu cea raportată în alte SNR-uri compozite termice din galaxia noastră, potrivit Phys.

Sursa nouă de raze gamma pare să aibă un spectru cu un indice spectral de aproximativ 2,56. Rezultatele obținute au permis cercetătorilor să presupună că emisia de raze gamma identificată provine de la SNR G272.2-3.2.

Astronomii au identificat cea mai luminoasă supernova la 3,6 miliarde de ani-lumină