Home » Știință » Astronomii cred că ar fi detectat emisii radio de la o lume extraterestră

Astronomii cred că ar fi detectat emisii radio de la o lume extraterestră

Tau Boötes b și steaua sa gazdă. Sursa foto: NASA
Publicat: 20.12.2020

Oamenii de știință ar fi detectat pentru prima oară emisii radio de la o planetă care orbitează o stea aflată mult mai departe de Soarele nostru.

Astronomii au folosit un radiotelescop din Țările de Jos pentru a studia trei stele diferite, cunoscute ca fiind gazde pentru exoplanete.

Cercetătorii au comparat rezultatele obținute cu observații de la Jupiter. Astfel, un singur sistem stelar s-a remarcat, anume Tau Boötes, care conține cel puțin o exoplanetă. Dacă cercetările vor fi confirmate, descoperirea ar putea deschide calea înțelegerii exoplanetelor și ale câmpurilor lor magnetice.

„Noi credem că emisiile au fost declanșate chiar de exoplanetă. Având în vedere forța și polarizarea semnalului radio și a câmpului magnetic al planetei, concluzia noastră este compatibilă cu predicțiile teoretice”, a spus Jake Turner, astronom la Universitatea Cornell și autor principal al noilor cercetări.

Cum au început cercetările

Cu toate acestea, Turner și colegii săi nu sunt încă siguri că semnalul descoperit provine cu adevărat de la planeta numită Tau Boötes b. Cercetătorii au spus că este nevoie de mai multe observații asupra sistemului stelar, aflat la 51 de ani-lumină de Terra, în constelația Boötes.

Noile cercetări au început, de fapt, cu planeta Jupiter. Astronomii au studiat anterior emisiile radio ale planetei și apoi au îmbunătățit măsurătorile pentru a reprezenta efectul pe care apropierea de steaua gazdă și distanța de Pământ l-ar fi avut asupra observațiilor asupra unei exoplanete.

De ce sunt atât de interesați astronomii de emisiile radio de la alte planete

Totodată, astronomii sunt interesați de detectarea emisiilor radio de la alte planete pentru că astfel de informații pot ajuta oamenii de știință să descifreze ce se întâmplă în unele câmpuri magnetice de pe alte lumi. Acele câmpuri magnetice pot influența condițiile de pe suprafața planetei. Spre exemplu, câmpul magnetic al Pământului protejează atmosfera și produce o lume în care putem supraviețui. Astfel de câmpuri magnetice mai pot spune astronomilor ce calități are o altă lume, precum structura sau istoria sa, potrivit Space.

Însă, deocamdată, studierea câmpurilor magnetice a fost dificilă, în ciuda faptului că aproape orice planetă din sistemul nostru solar a avut un câmp magnetic la un moment dat în istoria sa.

Totuși, acesta este doar începutul, având în vedere că emisiile radio încă mai pot proveni de la stele sau alte surse din interiorul planetelor. „Nevoia pentru observații ulterioare este crucială pentru că există incertitudine privind originea semnalului radio”, a explicat Turner.

Un fenomen ciudat de pe Europa ar putea dezvălui dacă viața extraterestră se ascunde sau nu în interior