Home » Stiinta » Cum ne putem proteja pielea de razele UV, mai ales după luni întregi de stat în casă din cauza pandemiei

Ioana Matei 05.22.2021
Sursa foto: Antonino Visalli via Unsplash

După o iarnă îndelungată și odată cu relaxarea restricțiilor împotriva COVID-19, mulți speră ca în această vară să se bucure din plin de vremea frumoasă.

Totuși, aceste schimbări ale stilului de viață înseamnă că este mai important ca niciodată ca oamenii să nu subestimeze riscurile prezentate de soare.

Leziunile pielii cauzate de soare sunt asociate atât cu apariția cancerului de piele, cât și cu îmbătrânirea prematură a pielii. În ambele cazuri, vinovatul este radiația ultravioletă (UV). Invizibile pentru ochiul uman, deși pot fi văzute de multe animale, precum renii, razele UV se află chiar dincolo de capătul violet al spectrului vizibil al luminii.

Unul dintre motivele pentru care razele UV sunt atât de dăunătoare este faptul că energia lor poate fi absorbită de ADN-ul din celulele noastre, astfel provocând deteriorarea acestuia. Dacă celula nu este capabilă să repare aceste leziuni ale ADN-ului, asta poate duce la schimbări sau mutații genetice, care la rândul lor pot duce la apariția cancerului. Având în vedere faptul că sunt situate chiar pe suprafața corpului, celulele pielii sunt principala țintă pentru razele UV.

Bronzul arată că pielea ta a fost deteriorată

Corpul uman beneficiază de o anumită protecție împotriva acestor efecte dăunătoare. Mecanismele moleculare din celulele noastre sunt capabile să detecteze și să repare leziunile asupra ADN-ului înainte ca acestea să poată provoca mutații.

Atunci când celulele pielii detectează deteriorarea ADN-ului, celulele declanșează semnale de alarmă care sunt trimise celulelor producătoare de pigmenți pentru a le spune să înceapă să producă mai mult pigment. Producerea acestui pigment, numit melanină, provoacă bronzul.

Așadar, bronzul arată că pielea ta a fost deteriorată. Protecția pe care o oferă bronzul ar fi echivalentă cu un factor de protecție solară de aproximativ 4, potrivit Science Alert.

Este deosebit de important să folosim diferite forme de protecție solară

Dacă suntem expuși la o cantitate crescută de raze UV, atunci cantitatea de leziuni asupra ADN-ului poate copleși mecanismul de apărare al celulelor. Din fericire, celulele afectate au și o ultimă strategie de apărare. Acestea își pot declanșa propria moarte, procesul fiind numit apoptoză. Astfel, celulele grav afectate, care ar putea deveni cancerigene, sunt eliminate din organism înainte de a face rău corpului.

Însă, uneori, aceste mijloace de apărare nu sunt suficiente, iar deteriorarea pielii cauzată de razele UV poate duce la cancer de piele.

Tocmai de aceea, este deosebit de important să folosim diferite forme de protecție solară, precum pălării, haine și loțiuni cu factor de protecție solară de 20 sau mai mult. De asemenea, trebuie să luăm mereu în considerare cât de mult timp vom petrece în aer liber. Razele UV sunt cele mai puternice între orele 11:00 și 15:00. Respectarea unor măsuri simple de precauție înseamnă că toată lumea se va putea bucura de soare în siguranță după luni întregi de stat în casă.

Cercetătorii avertizează că blocarea luminii solare ar putea avea efecte nedorite asupra Pământului