Home » Știință » Cercetătorii au descoperit dovezi care arată că razele UV din lumina solară reduc transmiterea COVID-19

Sursa foto: NIAID/NIH
Publicat: 19.12.2020

Oamenii de știință, autoritățile și comunitatea medicală încearcă din greu să afle cât de sezonier ar putea fi virusul SARS-CoV-2, iar înțelegerea acestui aspect ar putea contura reacția omenirii la pandemie.

Cercetătorii de la UC Santa Barbara au descoperit dovezi care susțin că răspândirea COVID-19 este vulnerabilă la expunerea cu raze ultraviolete. Deși asta sugerează că infecția ar putea varia în funcție de anotimp, există și alți factori sezonieri, precum temperatura, umiditatea și precipitațiile, iar efectele acestora sunt momentan incerte.

Rezultatele studiului au fost publicate în Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Specii înrudite ale coronavirusului, precum SARS și MERS, s-au dovedit a fi foarte puțin influențate de temperatură și umiditate, însă erau sensibile la razele UV”, a spus Kyle Meng, unul dintre autorii studiului.

Expunerea la ultraviolete afectează în mod semnificativ transmiterea COVID-19

Oamenii de știință au descoperit dovezi care arată că expunerea la ultraviolete afectează în mod semnificativ transmiterea COVID-19. O schimbare în expunerea la UV printr-o singură deviație standard (echivalentul aproximativ al diferenței dintre lunile mai și iunie) a redus rata de creștere a noilor cazuri cu aproape un procent în următoarele două săptămâni.

În funcție de modificările sezoniere ale radiațiilor ultraviolete, modelul cercetătorilor a prezis că ratele de creștere ar fi cu 7,3% mai mari pentru regiunile sudice mai temperate între ianuarie și iunie. Între timp, regiunile nordice ar înregistra o scădere de 7,4% în aceeași perioadă, pe măsură ce zilele mai lungi aveau o expunere la UV mai mare.

Acest tipar se inversează pe măsură ce anotimpurile se schimbă. Până în decembrie, cercetătorii au prezis o scădere a ratelor de COVID-19 cu 7,7% în regiunile sudice temperate, în comparație cu cifrele din iulie, în timp ce zonele nordice mai răcoroase ar fi înregistrat o creștere de 7,8%, potrivit MedicalXpress.

Distanțarea socială, necesară pentru încetinirea considerabilă a răspândirii virusului

Important este că influența sezonieră a ultravioletelor asupra transmiterii bolii este mică în comparație cu măsurile de distanțare socială, precum restricțiile de călătorie, închiderea școlilor sau izolarea la domiciliu. Indiferent de condițiile meteorologice, măsurile de distanțare socială par să fie necesare pentru a încetini considerabil răspândirea.

Aceste descoperiri susțin temerile privind creșterile semnificative de cazuri COVID-19 înregistrate momentan în SUA și alte țări ale lumii odată cu venirea iernii. Cu toate acestea, oamenii de știință au nevoie de mai multe date precise despre modul în care boala reacționează la alte condiții sezoniere, precum temperature și umiditatea. „Suntem convinși de efectul UV, însă este doar o piesă din puzzle”, a declarat Tamma Carleton, unul dintre autorii studiului.

De asemenea, o altă componentă este de natură comportamentală. Spre exemplu, oamenii ies mai des din casă atunci când afară este senin și soare, fapt care ar putea modifica riscul transmiterii. Deși studiile în laborator pot ajuta la stabilirea mecanismelor biologice, studiile la nivel de populație pot surprinde factorii sociali.

Vaccinul împotriva COVID-19 de la Pfizer începe să ofere protecție după doar 10 zile