Home » Știință » O teorie faimoasă a lui Stephen Hawking, confirmată de oamenii de știință

O teorie faimoasă a lui Stephen Hawking, confirmată de oamenii de știință

Sursa foto: NASA/CXC/M. Weiss
Publicat: 22.06.2021

Una dintre cele mai faimoase teoreme ale lui Stephen Hawking s-a dovedit a fi corectă. Fizicienii au confirmat-o recent prin intermediul ondulațiilor în spațiu-timp cauzate de fuziunea a două găuri negre îndepărtate.

Teorema suprafeței găurii negre, pe care Stephan Hawking a derivat-o în 1971 cu ajutorul teoriei relativității generale a lui Albert Einstein, afirmă că este imposibil ca suprafața unei găuri negre să se reducă în timp. Această regulă îi interesează pe fizicieni deoarece este strâns legată de o altă regulă care pare să determine timpul să curgă într-o anumită direcție: a doua lege a termodinamicii, care spune că entropia, sau dezordinea, unui sistem închis trebuie să fie întotdeauna în creștere. Având în vedere că entropia unei găuri negre este proporțională cu suprafața sa, ambele trebuie să crească întotdeauna.

Potrivit unui nou studiu, confirmarea teoremei pare să sugereze că proprietățile găurilor negre sunt indicii semnificative ale legilor ascunse care guvernează Universul. În mod ciudat, teorema pare să contrazică o altă teorie a celebrului fizician, anume cea care spune că găurile negre ar trebui să se evapore într-un interval de timp extrem de îndelungat, astfel că aflarea sursei de contradicție dintre cele două teorii ar putea dezvălui o nouă fizică.

„Nu este doar o coincidență ciudată”

Suprafața unei găuri negre nu poate fi redusă, ceea ce este ca a doua lege a termodinamicii. De asemenea, având o conservare de masă, nu îi poți reduce masa, deci este analog cu conservarea energiei”, a explicat Maximiliano Isi, autor principal al studiului și astrofizician la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT). „ Găurile negre au o entropie, iar aceasta este proporțională cu aria lor. Nu este doar o coincidență ciudată, ci un fapt profund despre lumea pe care acestea o dezvăluie”, a adăugat Isi.

Suprafața unei găuri negre este stabilită de o graniță sferică cunoscută sub numele de orizontul evenimentelor (dincolo de acest punct, nimic, nici măcar lumina, nu poate scăpa de atracția gravitațională puternică). Conform interpretării lui Hawking a relativității generale, pe măsură ce suprafața unei găuri negre crește odată cu masa sa, având în vedere că niciun obiect aruncat în interior nu poate evada, suprafața sa nu poate scădea. Totuși, cu cât se învârte mai mult, suprafața unei găuri negre se micșorează. Așadar, cercetătorii s-au întrebat dacă ar fi posibil să aruncăm un obiect suficient de greu în interior pentru a face gaura neagră să se rotească suficient astfel încât să-și micșoreze aria.

Cum au confirmat oamenii de știință teoria lui Stephen Hawking?

Pentru a testa această teorie, cercetătorii au analizat undele gravitaționale sau ondulațiile din spațiu-timp, create în urmă cu 1,3 miliarde de ani de două găuri negre gigantice, în timp ce acestea se învârteau una spre cealaltă cu viteză. Acestea au fost primele unde detectate vreodată, fiind descoperite în 2015 de Advanced Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO), un laser capabil să detecteze cele mai mici distorsiuni în spațiu-timp.

Prin înjumătățirea semnalului, înainte și după ce găurile negre au fuzionat, cercetătorii au calculat masa și rotirea atât a celor două găuri negre originale, cât și a celei noi. Aceste numere, la rândul lor, le-au permis oamenilor de știință să calculeze suprafața fiecărei găuri negre înainte și după coliziune, potrivit Live Science.

Suprafața noii găuri negre a fost mai mare decât cea a celor două găuri negre originale, astfel confirmând teoria lui Hawking cu un nivel de acuratețe de peste 95%. Așadar, teoria relativității generale, cea din care a fost derivată teoria lui Hawking, este foarte eficientă pentru descrierea găurilor negre și a altor obiecte la scară largă.

O gaură neagră dezvoltată în laborator a confirmat o teorie prezisă de Stephen Hawking în 1974

O teorie populară a lui Stephen Hawking este infirmată de noi rezultate

Lucrarea de doctorat a lui Stephen Hawking, vândută pentru o sumă record la licitaţie

Stephen Hawking a avertizat că ”superoamenii” ne vor înlocui. Avea dreptate?

Criza climatică pune în pericol strugurii pentru prosecco
O boală eradicată în zilele noastre a fost găsită pe scheletele copiilor incași
Lily Parr, cea mai bună jucătoare de fotbal din istoria Angliei. Una dintre primele jucătoare profesioniste de fotbal din lume
Sully Prudhomme, primul laureat al Premiului Nobel pentru Literatură
Test de cultură generală. Care țară își incinerează 99% din populație?
Ce se întâmplă cu Starliner? NASA și Boeing au amânat pentru a treia oară revenirea capsulei pe Pământ
Argentinienii mănâncă mai puțină carne de vită ca niciodată din cauza inflației și a recesiunii
Maria Dragomiroiu, la un pas să-și piardă viața
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Spaniei
Sute de oameni au murit deja și milioane suferă din cauza căldurii excesive
Fără acest om, cărţile nu ar fi existat. Mecanismul inventat de el a rămas neschimbat de secole
Ministrul german al Economiei spune că tarifele UE pentru China nu sunt o „pedeapsă”
Insula Capri, deschisă din nou pentru turiști. Anunțul autorităților
Măsuri drastice după ce peste 500 de pelerini au murit la Mecca
Dalai Lama trebuie să-și „corecteze” opiniile politice, au spus oficialii chinezi
Oamenii de știință au introdus „o fereastră” în craniul unui bărbat pentru a-i citi creierul cu ultrasunete
Un complot în vremuri de război: Generalul Averescu și bancherul Aristide Blank, în mijlocul unei conspirații politice și militare
Ce se întâmplă atunci când stelele neutronice se ciocnesc?