Home » Știință » Cea mai mare erupție subacvatică înregistrată vreodată a dus la apariția unui nou vulcan uriaș

Publicat: 10.10.2021

Un eveniment seismic care a început în mai 2018 și a fost resimțit pe tot globul a dat naștere unui nou vulcan subacvatic.

În largul coastei de est a insulei Mayotte, o nouă formațiune gigantică se ridică la 820 de metri în adâncul mării și nu era acolo înainte de un cutremur care a zguduit insula, în mai 2018.

Aceasta este cea mai mare erupție subacvatică activă documentată vreodată, au spus cercetătorii citați de Science Alert.

Noua formațiune, care face parte dintr-o structură tectonică între rifturile dintre Africa de Est și Madagascar, ajută oamenii de știință să înțeleagă procesele care au loc în adâncul pamântului.

Zgomotul seismic a început pe 10 mai 2018. La doar câteva zile, pe 15 mai, a avut loc un cutremur cu magnitudinea de 5,8 grade, care a zguduit insula din apropiere. Oamenii de știință și-au dat seama că a avut loc  o erupție vulcanică, care nu mai fusese văzută niciodată.

Semnalele indicau o locație la aproximativ 50 de kilometri de coasta de est a insulei Mayotte, o zonă franceză și o parte a arhipelagului vulcanic Comore, aflat între coasta de est a Africii și vârful de nord al Madagascarului.

La fața locului a fost trimisă o echipă de cercetători, condusă de Nathalie Feuillet, geofozocian la Universitatea Paris (Franța).

Cea mai semnificativă erupție vulcanică subacvatică înregistrată vreodată

Monitorizarea regiunii a început în februarie 2019. Cercetătorii au folosit un sonar pentru a cartografia o suprafață de 8.600 kilometri pătrați pe fundul mării. De asemenea, au plasat o rețea de seismometre pe fundul mării, până la 3,5 kilometri adâncime, și au combinat acest lucru cu datele seismice de la Mayotte.

Între 25 februarie și 6 mai 2019, această rețea a detectat 17.000 de evenimente seismice, de la o adâncime de aproximativ 20 până la 50 de kilometri, în condițiile în care majoritatea cutremurelor au loc la adâncimi mai mici. Alte 84 de evenimente au fost, de asemenea, extrem de neobișnuite, detectate la frecvențe foarte joase.

Cu ajutorul acestor date, cercetătorii au reușit să refacă modul în care s-a format noul vulcan. Se pare că a început ca un rezervor de magmă adânc în astenosferă și stratul de manta topit situat direct sub litosfera Pamântului.

Sub noul vulcan, procesele tectonice au cauzat daune litosferei, rezultând diguri care au drenat magma dintr-un rezervor prin crustă, prodocând mai multe cutremure. În cele din urmă, acest material și-a făcut drum spre fundul mării, unde a erupt, producând 5 kilometri cubi de lavă și formând noul vulcan.

Începând cu luna mai 2019, volumul noului edificiu vulcanic este între 30 și 1.000 de ori mai mare decât cel estimat pentru alte erupții de adâncime, devenind cea mai semnificativă erupție vulcanică submarină înregistrată vreodată.

„Volumele și fluxul de lavă emisă în timpul evenimentului magmatic din Mayotte sunt comparabile cu cele observate în timpul erupțiilor din cele mai mari puncte fierbinți ale Pământului”, au precizat cercetătorii.