Home » Știință » Universul nostru pare să fie perfect ajustat pentru apariția vieții. Care ar putea fi explicația?

Publicat: 02.12.2021

Din punct de vedere al fizicii, Universul pare desăvârșit de perfect, astfel că este de la sine înțeles faptul că, dacă nu era, viața așa cum o știm nu ar exista.

Acum, trei fizicieni din SUA, Franța și Coreea au dezvoltat o nouă explicație pentru existența unei oportunități atât de roditoare pentru viața și tot ce există în Univers.

Dintr-un motiv sau altul, cantitatea de energie și expansiunea accelerată a Universului sunt atât de bine echilibrate încât au existat șanse din plin pentru ca diverse evenimente să se producă în ultimele 13 miliarde de ani.

O diferență de doar câteva magnitudini și gravitația copleșitoare ar fi modificat considerabil expansiunea spațiului-timp. Un astfel de echilibru aproape perfect ar putea fi o consecință a procesului de „fine-tuning” (ajustarea sau reglarea fină), situația în care elementele unui sistem trebuie neapărat să se potrivească sau se anuleze reciproc cu un nivel înalt de precizie. Dacă lucrurile nu ar decurge așa, sistemul pur și simplu nu ar mai arăta la fel.

Fizicienilor nu le place să apeleze la coincidențe vagi atunci când observă Universul

Spre exemplu, Universul nostru are o sarcină neutră. Dintr-un motiv sau altul există un număr aproape identic de protoni care anulează fiecare sarcină a electronilor. Dacă ar fi să mai adăugăm câțiva electroni, materia s-ar descompune singură.

Pe de altă parte, ar putea fi o consecință a ceea ce este numit „naturalețe”. Spre exemplu, ocluziunea aproape perfectă a Soarelui în timpul unei eclipse solare nu este dictată de legile astronomiei. Dimensiunea Lunii, a Soarelui și perspectiva noastră asupra ambelor corpuri cerești nu au nevoie de mai multe explicații.

De obicei, fizicienilor nu le place să apeleze la coincidențe vagi atunci când observă Universul. Dacă două elemente ale unui sistem par incredibil de potrivite, atunci există o dorință puternică de a căuta o explicație mai profundă.

Cât despre electroni și protoni, soluția ar putea veni odată cu explicațiile pentru dezechilibrul dintre materie și antimaterie, potrivit Science Alert.

În cazul reflecției incredibile a Universului de energie și expansiune, nu lipsesc ideile inteligente și creative. Totuși, majoritatea acestor idei au tendința să aparțină de două categorii.

Bosonul Higgs în sine este produsul unei alte enigme

Una se bazează pe principiul antropic, formulat de astronomul Robert Dicke, care spune că „Universul are proprietățile pe care le are și pe care omul le poate observa, deoarece, dacă ar fi avut alte proprietăți, omul nu ar fi existat”. Însă, asta ar putea presupune că există și alte universuri, poate chiar un număr infinit. Cât despre a doua categorie, există posibilitatea că omenirea a trecut cu vederea o piesă crucială din acest puzzle al fizicii, cum ar fi noile câmpuri sau simetrii care se pot prăbuși în anumite condiții.

Faptul că, în repaus, masa bosonului Higgs (particula care reprezintă un domeniu ce conferă multor particule fundamentale masa lor) s-a dovedit a fi neașteptat de ușoară ar putea sugera că există un decalaj în înțelegerea noastră a forțelor și particulelor.

Bosonul Higgs în sine este produsul unei alte enigme, fiind rezultatul unor anulări ciudat de exacte ale altor elemente fizice. Spre exemplu, pare să existe un fel de reglare fină misterioasă între masa unui boson Higgs și constanta cosmologică, adică densitatea energiei în vidul spațiului.

Această sugestie recentă combină ideea fizicii necunoscute din spatele masei șocant de mici a bosonului Higgs cu un tip de efect multivers cuantic, unul care de această dată ar putea fi testat în mod fezabil.

Modelul cercetătorilor a plasat particula Higgs în centrul explicației pentru reglarea fină. Prin cuplarea bosonului cu alte particule, astfel încât masa sa mică să „declanșeze” evenimente fizice pe care le putem observa, acesta oferă o legătură între forțe și masă.

Procesele bine echilibrate ce au permis nașterea spațiului cosmic complicat ce ne înconjoară

Astfel, cercetătorii pot demonstra modul în care variabilele cu interacțiune slabă pot afecta diferite tipuri de spațiu, în special zonele cu diferite grade de expansiune. Acest lucru ar putea demonstra legătura dintre bosonii Higgs și constanta cosmologică.

Într-un fel, avem de-a face un multivers, având în vedere că factorii declanșatori care apar în diferite zone ale spațiului aflat în expansiune infinită ar putea da naștere în mod plauzibil unui Univers aparent bine echilibrat ca al nostru.

Calculele oamenilor de știință sugerează că acești factori declanșatori ar fi limitați la câteva posibilități și chiar ar putea oferi câteva explicații pentru materia întunecată. Însă, toate aceste detalii rămân deocamdată doar idei atent formulate care ar putea să explice într-o bună zi procesele bine echilibrate ce au permis nașterea spațiului cosmic complicat ce ne înconjoară.

Astronomii au descoperit apă într-o galaxie îndepărtată de la începuturile Universului