Home » Știință » Probioticele ameliorează greața și vărsăturile din timpul sarcinii

Probioticele ameliorează greața și vărsăturile din timpul sarcinii

Foto: Suhyeon Choi/ Unsplash
Publicat: 14.12.2021

Într-un studiu, primul de acest fel, cercetătorii de la UC Davis School of Medicine au descoperit că probioticele ameliorează semnificativ simptomele de greață, vărsături și constipație din timpul sarcinii.

Descoperirile au fost publicate în revista Nutrients.

Greața și vărsăturile afectează aproximativ 85% dintre sarcini și pot avea un impact semnificativ asupra calității vieții, în special în timpul sarcinii timpurii, scrie Science Daily.

„Cauzele greții și ale vărsăturilor din timpul sarcinii sunt necunoscute până în prezent. Au fost propuse diverse teorii, dar niciuna dintre ele nu este concludentă”, a declarat Albert T. Liu, autorul principal al studiului și profesor de obstetrică și ginecologie.

„Greața, vărsăturile și constipația în timpul sarcinii pot diminua semnificativ calitatea vieții pacientelor. Odată ce greața și vărsăturile din timpul sarcinii progresează, pot deveni greu de controlat și uneori pacienta chiar trebuie să fie spitalizată”, a spus Liu.

Microbi benefici

Probioticele sunt denumite „bacterii benefice”. Ele pot fi găsite în alimente precum iaurt, kimchi, chefir, varză murată și tempeh. Probioticele sunt disponibile și ca suplimente alimentare.

Potrivit National Center for Complementary and Integrative Health, pe lângă vitamine, probioticele sau prebioticele au fost al treilea supliment alimentar cel mai frecvent utilizat de către adulți.

Se crede că probioticele susțin culturile de diferiți microbi, adesea denumite „microbiomul intestinal”, care se găsește în tractul gastrointestinal.

În timpul sarcinii, hormonii precum estrogenul și progesteronul cresc, aducând multe schimbări fizice. Aceste creșteri pot modifica, de asemenea, microbiomul intestinal, care afectează probabil funcțiile sistemului digestiv și provoacă simptome nedorite precum greață, vărsături și constipație.

Cercetătorii și-au propus să determine dacă suplimentarea cu un probiotic ar putea fi benefică pentru funcția gastrointestinală din timpul sarcinii.

La studiu au participat 32 de femei gravide

Studiul a durat 16 zile. Un total de 32 de participante au luat o capsulă probiotică de două ori pe zi timp de șase zile și apoi au luat două zile de pauză. Apoi au repetat ciclul.

Probioticele erau disponibile fără prescripție medicală și conțineau în principal Lactobacillus, un tip de bacterii bune. Fiecare capsulă conținea aproximativ 10 miliarde de culturi vii la momentul fabricării.

Pe parcursul studiului, femeile au ținut un jurnal cu privire la simptomele pe care le aveau, pentru un total de 535 de observații, ca cercetătorii să le poată evalua statistic.

Ceea ce au descoperit cercetătorii a fost că administrarea de probiotic a redus semnificativ greața și vărsăturile. Orele de greață (numărul de ore în care participantele au simțit greață) au fost reduse cu 16%, iar numărul de ori în care au vărsat a fost redus cu 33%.

Aportul de probiotice a îmbunătățit, de asemenea, semnificativ simptomele legate de calitatea vieții, cum ar fi oboseala, pofta de mâncare scăzută și dificultatea de a menține activități sociale normale, după cum au fost evaluate prin chestionare.

De asemenea, s-a descoperit că probioticele reduc semnificativ constipația.

„De-a lungul anilor am observat că probioticele pot reduce greața și vărsăturile și pot ușura constipația. Este foarte încurajator că studiul a dovedit că acest lucru este adevărat. Probioticele au fost benefice și pentru mulți dintre ceilalți pacienți ai mei care nu au făcut parte din studiu”, a spus Liu.

Noi indicii de la microbii intestinali și produsele secundare din timpul sarcinii

Participantele au contribuit, de asemenea, cu specimene de fecale înainte și în timpul studiului. Probele au fost analizate pentru a identifica tipul și numărul de microbi și diferitele produse secundare ale digestiei.

Acest lucru a permis cercetătorilor să examineze dacă biomarkerii din probele fecale corespundeau cu greață mai severă și să evalueze modul în care probioticele au afectat participantele care au început studiul cu diferiți biomarkeri de bază.

O constatare a fost că o cantitate mică de bacterii care poartă o enzimă numită hidrolază de sare biliară, care generează acid biliar pentru a absorbi nutrienții, a fost asociată cu mai multe vărsături legate de sarcină. Probioticele cresc bacteriile producătoare de hidrolază de sare biliară, ceea ce poate explica de ce suplimentele au scăzut nivelul de greață și vărsături.

O altă constatare a fost că nivelurile ridicate ale microbilor intestinali Akkermansia și A. muciniphila la începutul studiului au fost asociate cu mai multe vărsături. Probioticul a redus semnificativ cantitatea acelor microbi și, de asemenea, a redus vărsăturile. Acest lucru sugerează că Akkermansia și A. muciniphila pot fi biomarkeri de încredere care pot prezice vărsăturile în timpul sarcinii.

O altă constatare a fost că nivelul de vitamina E a crescut după administrarea de probiotice. Niveluri mai mari de vitamina E au fost asociate cu scoruri scăzute la vărsături.

„Această cercetare oferă informații cheie despre impactul microbilor intestinali asupra funcției gastro-intestinale din timpul sarcinii. Microbiota noastră intestinală explică de ce suntem ceea ce mâncăm și de ce metaboliții și produsele generate de bacterii au un impact imens asupra sănătății noastre”, a spus Yu-Jui Yvonne Wan.

„Ele afectează tractul gastrointestinal, precum și sănătatea pielii și funcția neurologică”, a adăugat Wan.

Acest studiu din timpul sarcinii poate fi folositor și pentru cercetarea unor boli

Deși descoperirile sunt intrigante, cercetătorii avertizează că, din cauza dimensiunii reduse a eșantionului, vor fi necesare studii suplimentare pentru a confirma efectele probioticelor.

„Lucrările noastre anterioare au arătat beneficiile probioticelor în prevenirea inflamației ficatului. Studiul actual ar putea fi unul dintre primele care să arate beneficiile probioticelor în timpul sarcinii”, a spus Wan.

„Ar fi interesant și important să testăm în continuare dacă probioticele pot reduce greața și vărsăturile cauzate de chimioterapie la pacienții cu cancer”, a adăugat cercetătoarea.

Riscul de miocardită sau pericardită în urma vaccinului anti-COVID, confirmat. Este însă rar