Home » Știință » Astronomii au detectat semnale nemaivăzute până acum venind din vecinătatea noastră cosmică

Credit foto: Dr Natasha Hurley-Walker (ICRAR/Curtin); GLEAM
Publicat: 28.01.2022

Un obiect situat în vecinătatea cosmică a Pământului emite semnale ciudate nemaivăzute până acum de astronomi.

La doar 4.000 de ani-lumină depărtare, ceva produce unde radio. Timp de aproximativ 30 până 60 de secunde, la fiecare 18,18 minute, obiectul pulsează cu luminozitate, fiind unul dintre cele mai luminoase obiecte pe cerul cu frecvențe radio scăzute. Totodată, obiectul nu se potrivește cu profilul niciunui alt obiect astronomic, astfel că oamenii de știință sunt total nedumeriți. Descoperirea lor a fost numită GLEAM-X J162759.5-523504.3.

„Obiectul a apărut și a dispărut timp de câteva ore în timpul observațiilor noastre”, a spus astrofizicianul Natasha Hurley-Walker de la Universitatea Curtin din Australia.

„A fost total neașteptat. A fost destul de înfricoșător din punctul de vedere al unui astronom pentru că nu cunoaștem nimic pe cer care face asta. Și este destul de apropiat de noi, la doar 4.000 de ani-lumină. Este în curtea noastră galactică”, a adăugat astrofizicianul.

Astronomii nu au mai întâlnit niciodată ceva asemănător

Pentru moment, cercetătorii cred că cel mai probabil este vorba despre două posibilități, ambele fiind „stele moarte”: un tip de stea neutronică ultra-magnetică numită magnetar, sau o posibilitate mai scăzută ar fi o pitică albă extrem de magnetizată. Dacă este vorba despre cea dintâi, aceasta ar fi prima oară când omenirea detectează un magnetar cu o perioadă de pulsație foarte îndelungată, obiect cunoscut drept magnetar cu perioadă ultra-lungă.

Obiectul GLEAM-X J162759.5-523504.3. Credit foto: International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR)

Obiectele care pulsează cu regularitate mai mare sau mai mică sunt de fapt destul de comune în spațiu. orice obiect care-și schimbă în mod neașteptat și dramatic luminozitatea este cunoscut ca fiind tranzitoriu, iar asta include totul de la supernove la găuri negre.

Totuși, astronomii nu au mai întâlnit niciodată ceva asemănător cu GLEAM-X J162759.5-523504.3. Obiectul a fost surprins în datele colectate de Murchison Widefield Array din Australia de Vest, un radiotelescop cu frecvență joasă alcătuit din mii de antene răspândite prin deșert.

În datele colectate între ianuarie și martie 2018, astronomii au descoperit 71 de pulsații provenind din același loc de pe cer, folosind o tehnică dezvoltată de astronomul Tyrone O’Doherty de la Universitatea Curtin.

Un tip de stea neutronică foarte fascinantă

Analizând semnalul, cercetătorii au stabilit locația sa și au descoperit că obiectul, orice ar fi acesta, este mai mic decât Soarele și foarte luminos în unde radio. De asemenea, emisiile sunt extrem de polarizate, sau deformate, astfel sugerând că sursa acestora are un câmp magnetic extraordinar de puternic.

Asta sugerează că ar putea fi vorba de un magnetar, un tip de stea neutronică foarte fascinantă, care este alcătuită din nucleul prăbușit al stelelor cândva masive, cu o masă solară de până la 2,3, și împachetată într-o sferă ultradensă cu un diametru de doar 20 kilometri.

Este posibil ca obiectul să fie altceva, cum ar fi o pitică albă. Însă profilul său se potrivește cel mai bine deocamdată cu un magnetar cu perioadă ultra-lungă, au spus cercetătorii, potrivit Science Alert.

„O nouă populație vastă nemaivăzută până acum”

Trebuie menționat și că obiectul GLEAM-X J162759.5-523504.3 a fost activ doar pentru o perioadă de două luni în 2018, iar radiotelescopul MWA este operațional deja de opt ani. Există multe motive pentru asta, inclusiv posibilitatea că activitatea sa depășește actuala limită de detectare a noastră, sau poate că a trecut printr-o explozie neobișnuită. Ambele motive ar putea explica de ce nu am mai detectat nimic asemănător până acum.

Cercetătorii vor continua să monitorizeze acea regiune a cerului, sugerând că ar fi benefic să studiem obiectul și în alte lungimi de unde radio.

„Mai multe observații vor lămuri astronomii și vor dezvălui dacă a fost vorba despre un eveniment unic sau o nouă populație vastă nemaivăzută până acum”, a adăugat Hurley-Walker.

Astronomii au descoperit un obiect misterios plin de praf cosmic care orbitează o stea

Imagini din profunzimea Centrului Galactic dezvăluie un frumos dans cosmic

Un profesor de la Harvard râde de Elon Musk pentru o greșeală banală cu privire la spațiul cosmic

Noi imagini surprinse de Hubble dezvăluie un fenomen cosmic extrem de dramatic

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?
Planta care ar putea încetini îmbătrânirea și reduce riscul de Alzheimer
Nikola Tesla a iubit o porumbiță. „Dintre toate lucrurile, cel mai mult îmi plăceau cărțile”
Valuri gigantice de materie întunecată ar putea modifica orbita stelelor
Noi cercetări arată că polenul poate modifica vremea
Când a apărut primul dinozaur cu sânge cald?